KAPÍTULU
I
INTRUDUSAUN
1.1 Antesedénsia
Liafuan neʼe, ema hotu-hotu konkorda katak mane no feto
sira la hanesan. Kuandu ita haree ida-idak nia karaterístika fíziku, ita sei
fasil atu halo diferensa sira. Diferensa naturais ne ' ebé koñesidu hanesan
diferensa iha seksu mak diferensa duni de'it biolójika ne ' ebé mak lori husi
moris-mai entre feto no mane. Se diferensa sira la kria fali injustisa, la kria
opozisaun no laiha énfaze no opresaun entre ema seluk, nia la bele sai problema
ida. Tuir loloos, iha diferensa iha habelar ba sorin ida sente no konsidera ba
iha nivel aas liu, forte liu no imediata liu fali parte ida seluk. Ida-neʼe mak
buat neʼebé fó sa'e ba dezigualdade no injustisa.
Igualdade entre
mane no feto ka liu koñesidu igualdade jéneru sai tópiku ida ne ' ebé manas
kona-ba tempu kleur iha mundu tomak. Liu husi viajen naruk ida atu konvense
mundu katak feto nian iha esperiénsia diskriminasaun de'it tanba diferensia
jéneru no diferensa sosiál, ikus liu iha tinan 1979, Nasoens Unidas (ONU) aprova
ona konferénsia kona-ba halakon diskriminasaun hasoru feto tipu hotu-hotu.
Konferénsia ne'e mak bele ratifika hosi governu Timor-Leste iha tinan 2002 iha
konstituisaun nian ba Demokrátika Repúblika Timor-Leste iha parte II direitu,
obrigasaun no liberdade fundamentál hanesan temi iha artigu 17 relasiona ho
igualdade entre feto no mane, ne ' ebé lee; "Mane no feto iha direitu no
obrigasaun sira iha área hotu-hotu moris familia, kulturál, sosiál, ekonómiku
no polítiku. Maibé, mak ida-neʼe la diʼak sosializa husi Estadu. Konferénsia no
konstituisaun rdtl, tuir loloos, la bele halakon diskriminasaun ne ' ebé
esperiénsia hosi feto. Iha mundu tomak iha neʼebá sira sei feto sira ne ' ebé
esperiénsia forma violénsia (fíziku, mentál, sosiál no ekonómiku violensia) rua
ne'e hotu-hotu iha uma, iha servisu no iha komunidade. Tracing liña autoridade
sira iha área formasaun no implementasaun ba regulamentu, ema barak abbreviate
hirarkia ne'ebe sosiál no forma poder iha moris. Hirak ne'e hirarkia ne'ebe
sira xefia hosi feto ka mane forsa boot ida.
Partiárikia iha sosiedade ne ' ebé iha mundu hela
dezenvolvimentu nia laran, ne ' ebé inklui iha Timor-Leste. Neineik papél
dezenvolve kultura pré-modernu, iha dimensaun fíziku no sistema muscular
superiór mane, hamutuk ho feto sira ne ' ebé hahoris ba labarik sira, rezultadu
iha divizaun ida kona-ba traballu sira-nia knaar biolójika bazeia ba seksu, ne
' ebé mak sei válidu ohin loron. Ema sai fornesedór kona-ba nesesidade kona-ba
moris no protectors iha lida ho mundu liur kona-ba família. Responsabilidade
hirak ne ' ebé nia bele fó autonomia ne ' ebé boot no oportunidade sira.
Divizaun ida-ne'e ba traballu ne ' ebé lori ba papel sosiál nian ne ' ebé
limitadu ba tantu mane no feto sira-nia dezenvolvimentu no kriasaun ba poder
diferensia iha buat balun ne ' ebé favoravel liu ba mane sira. Bazeia ba
antesedénsia deskreve iha leten, iha hakerek dokumentu ida ne'e hakerek iha
probabilidade atu diskuti kona-ba kestaun Jéneru iha Timor-Leste no Kultura.
Jéneru ne ' ebé mak diferensa jéneru ne ' ebé mak kauza
hosi diferensa biolójika no la Maromak nia natureza, prosesu ida-ne ' ebé naruk
sósiu-kulturál. Diferensa iha komportamentu entre mane no feto, aleinde kauza
husi fatór biologics barak liu mak forma liu husi prosesu sosiál no kulturál.
Jéneru bele kategoriza hanesan pesoal ida ne ' ebé operasionál halaʼo hatudu
(medida) kona-ba asuntu feto no mane, liu-liu sira relasiona ho divizaun ba
knaar iha sosiedade ne ' ebé harii husi komunidade rasik. Mandatu jéneru sai
problema ida-ne ' ebé importante no ne'e dala barak diskuti ona entre. Ema
barak iha persepsaun katak jéneru ne'e sempre iha relasaun ho feto sira, atu
nune'e atividade hotu-hotu ne ' ebé mak luta ida ba igualdade justisa jéneru
ne'e de'it hala'o no laʼo tuir husi feto la mane involve. Feto ne ' ebé mak
montante ida ne ' ebé signifikativu kona-ba rekursu, maske iha Indonézia mundu
tomak total a'as liu numeru mane. Maibé feto neʼebé neʼebé partisipa iha setór
públiku mak oras ne'e iha kraik ne'e mane, liu-liu iha área polítika. Feto nia
partisipasaun ki'ik iha setór públiku la deit akontese iha Indonézia, maibé mós
iha mundu, ne ' ebé inklui iha nasaun sira ne ' ebé dezenvolvidu. Pur ezemplu
iha área edukasaun nian, feto sira sei lagging kompara ho mane sira. Feto neʼe
nia lag ne'e reflete 2 iha persentajen ne ' ebé boot liu kona-ba hakerek no lee
feto (14.47% iha tinan 2001) kompara ho mane leki (6.87%). Dadus konfirma
partisipasaun feto sira iha setór públiku nian iha edukasaun sira sei menus
(Wirutomo, 2012: 188-189). Ezemplu tuirmai iha India, iha nasaun ida ne ' ebé
feto sira fahe ba grupu tolu ka kursu hali'is liu-liu, médiu-aas, no ki'ik
klase. Haree Sosiedade Indianu sira ba feto sira fó sai ona iha klase ne ka
stratum sira iha. Iha jerál hirak ne'e nia kategoria ka strata sira haree hosi
de'it ka oan, maibé mós husi ekonomia klase. Ezijénsia katak feto sira tama
mundu serbisu nian fó korajen ba sira atu hetan edukasaun superiór ida. Liután,
no liu edukasaun superiór feto, liu eleva ba klase no grau sira ne ' ebé nia
maka iha komunidade. Ba klase ki'ik, feto sira moris, tau-matan ba no ho
ida-neʼe sai, tenke moris no servisu iha uma, depois mated iha idade. Ne‟e
signifika feto rua ne ' ebé mak la iha razaun atu buka serbisu diʼak liu.
Edukasaun no kumprimentu ba feto sira-nia direitu sira liga liu, -feto ida
menus oportunidade edukasaun ki'ik nia iha ba afirma katak sira-nia direitu.
Obstákulu boot mai husi família, feto konsidera de'it ne ' ebé apropriadu atu
servisu iha uma laran. Tanba ne'e, oportunidade ba sira atu hola parte iha uma
liʼur hela limitadu tebes. Hakarak atu ba eskola ka hetan edukasaun seluk tanba
razaun ba kareira ida iha Oituan sai hosi uma hetan aprovasaun husi família
liu-liu inan-aman sira (Bainar no Halik, tinan 1999: 37-38)
1.2 Formulasaun Problema
1.
Problema
ne ' ebé aprezenta iha artigu ida ne ' e redasaun ne ' e nu ' udar mak kultura
no jéneru iha Timor-Leste?
2.
Saida
mak konteúdu jéneru igualdade jéneru iha Timor-Leste?
3.
Oinsa
atu implementa edukasaun igualdade jéneru iha prosesu Edukasaun aprendizajen
iha aula?
1.3 Limitasaun problema
Bainhira hakerek artigu ida-ne ' e, ko ' alia kona-ba
kestaun sira kona-ba kultura no jéneru iha Timor-Leste
1.4 Objetivu Hakerek
1.
Objetivu
atu hakerek artigu ida-ne ' e deskobre kestaun kona-ba kultura no gênero iha
Timor-Leste.
2.
Atu
deskobre konteúdu jéneru igualdade jéneru
iha Timor-Leste.
3.
Atu
deskobre implementa edukasaun igualdade jéneru iha prosesu Edukasaun aprendizajen
iha aula.
KAPÍTULU
II.
TUIR
BAZE TEORIA
2.1
Definisaun
Kultura
Kultura ka kultura mai husilian Sansekerta , tuir adat Buddhayah, ne ' ebé forma plural nian buddhi
(hanoin ka razaun) interpreta kona-ba asuntu sira ne ' ebé relasiona ho razaun
ne ' ebé umanu. Iha lian-Inglés, Culture, hanaran Kultura, iha sorin seluk ne '
ebé mak mai husi Latin liafuan colere ne ' ebé mak prosesamentu ka
serbisu. Bele interpreta hanesan haburas rai no to'os, kultura liafuan ne'e
dala ruma mos katak: hanesan kultura iha Indonézia Kultura mak dalan moris nian
ne ' ebé mak dezenvolve no fahe ema grupu ida no aprova ona hosi jerasaun ba
jerasaun. Kultura mak forma hosi elementu barak ne'ebe kompleksu, inklui
sistema polítiku no relijioza, kostume, lian, instrumentu, roupa, uma no obra
arte nian. (Fonte: Wikepedia.org/wiki/Cultural) Tuir Edward B. Taylorm, Kultura
mak kompleksu tomak ne ' ebé iha ho koñesimentu, fiar artístika, morál, lei, kostume
no asuntu seluk ne ' ebé hetan hosi ema ida nu'udar membru sosiedade nian. Tuir
Jacob no B.J.Stern, Kultura kobre tomak ne ' ebé inklui forma teknolojia
sosiál, ideolojia, relijiaun no arte no mós sasán sira ne ' ebé mak asuntu
sosiál hotu-hotu. (fonte: http://exalute.wordpress.com/2009/03/29/definisi-kebultural-menurut-para-ahli/)
2.2 Definisaun Jéneru
Tuir H.T, Wilson (1998), hateke ba jéneru hanesan baze
atu determina diferensia iha kontribuisaun ba mane no feto ho kultura no moris
koletivu katak rezultadu sira sai mane no feto. Enkuantu nosaun kona-ba jéneru tuir Yanti
Muhtar (2002), katak jéneru bele interpreta fali hanesan ida sosiál jéneru ka
komunidade connotation atu determina papel sosiál ne ' ebé bazeia ba jéneru.
Tuir Faquir Mansour (2008), define jéneru hanesan trait inerente iha mane no
feto sira ne ' ebé influénsia sosiál no kulturál harii. Tuir Suharti (1995),
jéneru ne'e diferente husi seksu. Seksu ne'e ida iha jéneru mane no feto ne '
ebé haree define. Enkuantu jéneru ne'e hanesan diferensa entre mane no feto
hirak, problema ka asuntu sira ne ' ebé kona-ba knaar, hahalok, devér, direitus
no knaar akuzasaun ba feto no mane. Kestaun jéneru sempre mosu nu'udar
rezultadu hosi kondisaun ne ' ebé hatudu disparidade jéneru. Tuir MCDonald et
al (1999), jéneru prazu ne'e introdús refere ba diferensa entre feto no mane ne
' ebé la connotations biolójika tomak. Tan neʼe, formulasaun ba jéneru iha kazu
ida ne'e ko'alia kona-ba diferensa entre feto no mane sira-ne ' ebé mak
formations sosiál, diferensa sira-ne ' ebé sei mosu maski sira la mosu tanba
diferensa biolójika kona-ba jéneru.
Definisaun sira
kona-ba jéneru ne ' ebé hato'o ona iha leten bele hateten katak jéneru ne'e
jéneru sosiál ida ne ' ebé mak la hanesan ho biolójika. Ida-neʼe mak dehan sai
jéneru ida ne ' ebé sosiál tanba prokura ida kona-ba sosiedade sira-ne ' ebé
sai hanesan kultura no norma sosiál kona-ba sosiedade ne ' ebé inerente ba iha
mane no feto sira no halo diferensa entre mane no feto mane no feto sira-nia
knaar.
Konseitu direitus umanus uza husi Timor-Leste iha
regulamentasaun ba direitus umanus, iha ninia Konstituisaun, hanesan iha lei no
regulamentu, idealmente hanesan konseitu ida ne ' ebé tuir ba lei no
regulamentu ne ' ebé regula teknikamente direitus umanus ne ' e, ka iha mudansa
ida ne ' ebé iha konseitu ne ' e. iha provizaun sira ne ' ebé prevee iha
lejizlasaun ne ' ebé regula direitus humanus. Direitus umanus ne ' e konseitu
ida ne ' ebé universál, idealmente, konstituisaun no lei iha indonesia ne ' e
mós uza konseitu natureza universál, maibé lejislasaun ne ' e bei-beik sai
hanesan debate kona-ba direitus umanus, ne ' ebé hamenus signifikadu universál
ba direitus umanus tanba diferensa ne ' e. pontudevista kona-ba direitus umanus
nian, hodi nune ' e signifikadu universál direitus umanus ne ' ebé mak tenke
simu tanba ema hotu, tanba direitus humanus universal la causarão debate. Iha
lei no regulamentu nasionál sira, iha lei ne ' ebé direitus umanus bainhira de
' it tenke pasa ka pasa, hodi debate ida ne ' ebé forte tebes kona-ba lei no
regulamentu ne ' e, nu ' udar ezemplu ida ba konseitu direitus umanus ne ' ebé
iha Lei n º 26 2000, kona-ba ne ' e Tribunál direitus umanus, Lei n. u 27 tinan
2004, kona-ba komisaun Lia Lo ' Os no rekonsiliasaun , ne ' e, bazeia ba
desizaun husi tribunál konstitusionál ne ' e iha loron 7 fulan dezembru tinan
2006, invalidou Lei ne ' e ba komisaun Lia Lo ' Os no Rekonsiliasaun Nian, ne '
ebé hatudu konseitu ida ne ' ebé ne ' ebé diferente bainhira halo ezame kestaun
sira direitus umanus iha Timor. -Leste.
2.3. Konseptu Igualdade Jéneru
Igualdade jéneru iha situasaun ida ne ' ebé hanesan entre
mane no feto sira iha sira-nia direitu legál no kondisaun no kualidade moris
nian maka hanesan. Igualdade jéneru hanesan ida kona-ba direitus umanus hotu-hotu.
Katak jéneru iha tan diferensa objetor halo knaar, atributu, hahalok, atitude
no hahalok sira-ne ' ebé boot no dezenvolve iha sosiedade. Papél jéneru sira
fahe ba knaar produtivu, papél reproduction no papél sosiál. Maibé iha tuir
loloos to'o agora, feto sira dala barak konsidera justu no fraku sai figura ida
ne ' ebé komplementár sira. Hatutan tan ne'e mak tipu ida hanoin katak papél
feto sira ne ' ebé limitadu atu servisu iha aprezentasaun, bele hili posu, atu
tau matan ba família no oan, tan neʼe, iha knaar ida-ne'e nia rohan liʼur ne'e
la importante. Igualdade jéneru prazu ne'e dala barak iha relasaun ho
diskriminasaun prazu hasoru feto sira, subordination, opresaun, hahalok ne '
ebé la justu no hanesan ne'e.
Diskriminasaun jéneru, hamosu vulnerabilidade ba feto no
/ ka labarik feto no mós potensia ba violénsia hasoru feto iha área oin-oin
kona-ba moris. Tanba ne'e, programa barak ka popping nia atividade sira,
liu-liu husi Ong oin-oin, atu hadi'a kondisaun feto sira, ne ' ebé normalmente
lori forma formasaun sira kona-ba kestaun jéneru, jerasaun feto sira-nia
koñesimentu no hakbiit feto iha aspetu oin-oin vida ekonómika, sosiál no
polítika. Maibé, ida-ne'e liuliu proporsionál inversely ho realidade katak feto
sira bele iha knaar ida-ne ' ebé boot tebes iha área oin-oin, rua iha área
ekonomia, polítika no sosiál, feto nia knaar mós mak senti katak tebes husi
komunidade (Megawangi, tinan 1999:19).
Igualdade jéneru inklui mós halakon diskriminasaun no
dezigualdade justisa estruturál, tantu ba mane no feto. Justisa jéneru hanesan
prosesu ida no tratamentu ne ' ebé justu ba feto no mane. Justisa jéneru ne '
ebé signifika katak laiha uniformizasaun kona-ba knaar, dobru todan,
subordination, marjinalizasaun no violensia kontra feto no mane. Iha parte seluk
Islam hanoin mane no feto iha pozisaun hanesan, laho diferensa. Maibé, saida
mak presiza atu bele hatete natureza hanesan feto no mane.
Vizaun Islam
jéneru igualdade hanesan justisa entre mane no feto, la igualdade entre mane no
feto. Konseitu igualdade ne'e viola prinsípiu kona-ba justisa, tanba ekuidade
tau buat neʼebé iha sira-nia fatin, fó direitu ba sira neʼebé la iha direitu
simu prezente neʼe. Maske buat neʼebé hanesan sala mak equalizing entre buat
rua la diferensia (Joana: 2013). Realizasaun ba igualdade no justisa mak marka
auzénsia diskriminasaun entre feto no mane, no tan neʼe sira sira iha asesu,
oportunidade atu partisipa, no kontrolu ba dezenvolvimentu nune'e hetan
benefísiu ne ' ebé hanesan no ekuitativu husi dezenvolvimentu. Hetan asesu no partisipasaun
ne ' ebé signifika iha oportunidade ka oportunidade atu uza rekursu podér no
iha kbiit atu halo desizaun kona-ba dalan uza no rezultadu sira kona-ba rekursu
hirak ne'e. No kontrolu ne ' ebé signifika iha autoridade ne ' ebé tomak atu
halo desizaun kona-ba uzu no rezultadu sira rekursu sira. Atu bele hetan mós
benefísiu hosi dezenvolvimentu. Direitu atu moris iha dignidade, livre hosi
ta'uk no livre atu determina moris opsaun sira laós de'it ba mane, feto mós iha
direitu ba pretensaun (uny bulletin: 2013). Igualdade jéneru iha kondisaun
hanesan ba mane no feto hetan sira-nia direitu no oportunidade hanesan ema
kriatura, atu sira bele dezempeña papél ida no partisipa iha atividade
polítika, legál, ekonómiku, sosiál, kulturál no edukasaun defeza nasionál no
seguransa no igualdade iha goza rezultadu dezenvolvimentu (Afif: 2013).
Iha mundu kona-ba edukasaun, entre feto no labarik mane
tenke tetu ho. Maibé, oras ne'e mak dala barak sei iha dezigualdade jéneru.
Feto barak iha idade eskolár labele hetan edukasaun ida-ne ' ebé adekuadu.
Ida-ne'e atu fó influensia perspetiva patriarkál husi sira-nia inan-aman. Sira
asume katak justu squandering osan, tanba lakleur sira sei kaben, oportunidade
ida ne'e servisu small no bele ajuda inan-aman barak liu tan iha homework.
Inan-aman sira kona-ba labarik eskola-idade hosi família sira ne ' ebé ladi'ak
kona-ba sira-nia oan-feto ne ' ebé apropriadu atu kontinua eskola.
Diʼak liu atu ema kaben kedas ka enkoraja atu servisu
hanesan housemaid ida eskada informál ka kona-ba traballu. Falta koñesimentu no
informasaun maka halo inan-aman balu sei adheres atu komprende ida-ne'e. Kazu
sira ne ' ebé oin-oin ho mane sira-ne ' ebé hetan espesiál fatin rua kona-ba
edukasaun no pozisaun. Ida-neʼe, kontinua exploitasaun entre kultura no
realidade sira ne ' ebé eziste.
2.4.
Glosáriu
1.
Jéneru Jéneru hanesan diskriminasaun ida entre
knaar, estatutu no divizaun traballu halo ho sosiedade ida-ne ' ebé bazeia ba
jéneru (Simatauw, 2001:7), ema bolu mós relasaun sosiál entre mane no feto neʼe
katak jéneru ko'alia kona-ba relasaun entre mane no feto, labarik mane no
labarik feto sira, no oinsá harii relasaun sosiál. Papél jéneru sira dinámika
no mudansa tuir tempu (Komnas HAM: 2011).
Tan neʼe, jéneru relasaun ida ne ' ebé sosiál entre mane
no iha de'it distintu husi knaar, estatutu no divizaun traballu ne ' ebé kria
husi komunidade.
2.
Igualdade
Igualdade jéneru ne ' ebé mak igualdade entre mane no feto; bazeia ba
rekoñesimentu ba dezigualdade jéneru ne ' ebé kauza hosi estruturál no
institusionál diskriminasaun (Fakih 1999, xii). Ema bolu mós hanesan la iha
diskriminasaun ne ' ebé bazeia ba seksu ne ' ebé bazeia ba oportunidade,
alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba servisu (Komnas HAM: 2011). Tan
neʼe, igualdade jéneru iha situasaun ida ne ' ebé hanesan entre mane no feto
bazeia ba oportunidade, alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba tanba domin.
3.
aprende
Materiál Ba asuntu ne ' ebé mak komponente ida kona-ba aprendizajen sistema
papél importante atu ajuda estudante sira ne ' ebé alkansa kompeténsia sira ne
' ebé báziku no padraun sira kompeténsia. Koʼalia luan, aprende materiál fó
koñesimentu, abilidade no atitude ka valór ne ' ebé estudante tenke aprende
(Retnowati, 2006). Ba asuntu ne'e ba koñesimentu, abilidade no atitude sira-ne
' ebé tenke iha duni no mastered husi estudante sira atu bele tuir kompeténsia
ne ' ebé estabelese padraun (Permana: 2013). Tan neʼe, materiál nian Nia mak
komponente ida ne ' ebé iha ho koñesimentu no padraun sira kompeténsia ba atu
haruka ba estudante sira.
2.5.
Kultura no Jéneru iha Timor-Leste.
Nivel autoridade
ne ' ebé mai husi diferensa biolójika hato'o tebes iha mundu públiku. Ohin
loron, mane sira domina ekonomia, polítika no relijioza instituisaun fatin
hotu-hotu. Regulamentu artikuladu afeta ambiente iha parte de'it tanba
instituisaun nian no kompeténsia sira ne ' ebé sira reprezenta nafatin no
kontinua funsiona. Iha Timor-Leste, iha governu no sírkulu privadu sira nian,
feto sira-ne ' ebé iha ona biban atu okupa pozisaun inisiais la ba mane. Maibé
se imi haree kona-ba númeru, populasaun feto barak liu kompara ho mane sira.
Maske Timor-Leste iha ona ministru ida ne ' ebé feto sira, sekretáriu Estadu
feto no xefi gabineti maka ida iha oin-oin ministériu, parlamentár feto, no reprezentante
jéneru mós iha Nasoins Unidas nian, sei haree hanesan deʼit iha numeru bainhira
kompara ho mane sira sé mak kaer pozisaun ne'e. Iha maioria feto sira, iróniku
mak katak ema barak kona-ba anju sira-ne ' ebé feto sira iha funu.
Oportunidade hetan
iha área edukasaun nian no oportunidade atu okupa pozisaun sira ne ' ebé
ezekutivu sira jeralmente deit goza husi handful ida kona-ba feto. Tuir loloos,
ita iha baze legál ida ne ' ebé garante direitu no oportunidade ba feto no
mane. Maibé, iha neʼebá sei barak kulturál no obstákulu estruturál ne ' ebé
halo feto sira hasoru difikuldade sira, liu-liu kona-ba sira-nia partisipasaun
iha prosesu foti desizaun no poder. Ida-neʼe bele haree katak kona-ba estrutura
kulturál no ambiente la apoia kriasaun ba partisipasaun ne ' ebé kompletu
kona-ba feto iha polítika no atu halo desizaun. Iha Timor-Leste nia kultura,
liafuan barak ne ' ebé feto sira iha pozisaun sira ne ' ebé ki'ik kompara ho
mane sira. No termu sira iha tiha ona iha ligasaun maka'as ho laran kona-ba
ema, tan neʼe, sira foin komprende no hatán-simu ona. Mai ita foin halo ezemplu
iha tetun prazu ne ' ebé hatete katak feen hanesan "Feto ne'e iha
aprezentasaun" signifika hanesan housekeeper ida, liu-liu asuntu kona-ba
labarik, ne ' ebé te'in, hariis no ema seluk
KAPÍTULU
III.
ENSERRAMENTU
3.1.
Konkluzaun
Nivel autoridade ne ' ebé mai husi diferensa biolójika
hato'o tebes iha mundu públiku. Ohin loron, mane sira domina ekonomia, polítika
no relijioza instituisaun fatin hotu-hotu. Regulamentu artikuladu afeta
ambiente iha parte de'it tanba instituisaun nian no kompeténsia sira ne ' ebé
sira reprezenta nafatin no kontinua funsiona. Iha Timor-Leste, iha governu no
sírkulu privadu sira nian, feto sira-ne ' ebé iha ona biban atu okupa pozisaun
inisiais la ba mane. Maibé se imi haree kona-ba númeru, populasaun feto barak
liu kompara ho mane sira. Maske Timor-Leste iha ona ministru ida ne ' ebé feto
sira, sekretáriu Estadu feto no xefi gabineti maka ida iha oin-oin ministériu,
parlamentár feto, no reprezentante jéneru mós iha Nasoins Unidas nian, sei
haree hanesan deʼit iha numeru bainhira kompara ho mane sira sé mak kaer
pozisaun ne'e. Iha maioria feto sira, iróniku mak katak ema barak kona-ba anju
sira-ne ' ebé feto sira iha funu.
Igualdade jéneru inklui mós halakon diskriminasaun no
dezigualdade justisa estruturál, tantu ba mane no feto. Justisa jéneru hanesan
prosesu ida no tratamentu ne ' ebé justu ba feto no mane. Justisa jéneru ne '
ebé signifika katak laiha uniformizasaun kona-ba knaar, dobru todan,
subordination, marjinalizasaun no violensia kontra feto no mane. Iha parte seluk
Islam hanoin mane no feto iha pozisaun hanesan, laho diferensa. Maibé, saida
mak presiza atu bele hatete natureza hanesan feto no mane.
Kultura ka kultura mai husilian Sansekerta , tuir adat Buddhayah, ne ' ebé forma plural nian buddhi
(hanoin ka razaun) interpreta kona-ba asuntu sira ne ' ebé relasiona ho razaun
ne ' ebé umanu. Iha lian-Inglés, Culture, hanaran Kultura, iha sorin seluk ne '
ebé mak mai husi Latin liafuan colere ne ' ebé mak prosesamentu ka serbisu.
Bele interpreta hanesan haburas rai no to'os, kultura liafuan ne'e dala ruma
mos katak: hanesan kultura iha Indonézia Kultura mak dalan moris nian ne ' ebé
mak dezenvolve no fahe ema grupu ida no aprova ona hosi jerasaun ba jerasaun.
Kultura mak forma hosi elementu barak ne'ebe kompleksu, inklui sistema polítiku
no relijioza, kostume, lian, instrumentu, roupa, uma no obra arte nian. (Fonte:
Wikepedia.org/wiki/Cultural) Tuir Edward B. Taylorm, Kultura mak kompleksu
tomak ne ' ebé iha ho koñesimentu, fiar artístika, morál, lei, kostume no
asuntu seluk ne ' ebé hetan hosi ema ida nu'udar membru sosiedade nian.
Igualdade Igualdade jéneru ne ' ebé mak igualdade entre
mane no feto; bazeia ba rekoñesimentu ba dezigualdade jéneru ne ' ebé kauza
hosi estruturál no institusionál diskriminasaun (Fakih 1999, xii). Ema bolu mós
hanesan la iha diskriminasaun ne ' ebé bazeia ba seksu ne ' ebé bazeia ba
oportunidade, alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba servisu (Komnas HAM:
2011). Tan neʼe, igualdade jéneru iha situasaun ida ne ' ebé hanesan entre mane
no feto bazeia ba oportunidade, alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba
tanba domin.
REFERENCIA
http://exalute.wordpress.com/2009/03/29/definisi-kebudayaan-menurut-para-ahli/)
KAPÍTULU
I
INTRUDUSAUN
1.1 Antesedénsia
Liafuan neʼe, ema hotu-hotu konkorda katak mane no feto
sira la hanesan. Kuandu ita haree ida-idak nia karaterístika fíziku, ita sei
fasil atu halo diferensa sira. Diferensa naturais ne ' ebé koñesidu hanesan
diferensa iha seksu mak diferensa duni de'it biolójika ne ' ebé mak lori husi
moris-mai entre feto no mane. Se diferensa sira la kria fali injustisa, la kria
opozisaun no laiha énfaze no opresaun entre ema seluk, nia la bele sai problema
ida. Tuir loloos, iha diferensa iha habelar ba sorin ida sente no konsidera ba
iha nivel aas liu, forte liu no imediata liu fali parte ida seluk. Ida-neʼe mak
buat neʼebé fó sa'e ba dezigualdade no injustisa.
Igualdade entre
mane no feto ka liu koñesidu igualdade jéneru sai tópiku ida ne ' ebé manas
kona-ba tempu kleur iha mundu tomak. Liu husi viajen naruk ida atu konvense
mundu katak feto nian iha esperiénsia diskriminasaun de'it tanba diferensia
jéneru no diferensa sosiál, ikus liu iha tinan 1979, Nasoens Unidas (ONU) aprova
ona konferénsia kona-ba halakon diskriminasaun hasoru feto tipu hotu-hotu.
Konferénsia ne'e mak bele ratifika hosi governu Timor-Leste iha tinan 2002 iha
konstituisaun nian ba Demokrátika Repúblika Timor-Leste iha parte II direitu,
obrigasaun no liberdade fundamentál hanesan temi iha artigu 17 relasiona ho
igualdade entre feto no mane, ne ' ebé lee; "Mane no feto iha direitu no
obrigasaun sira iha área hotu-hotu moris familia, kulturál, sosiál, ekonómiku
no polítiku. Maibé, mak ida-neʼe la diʼak sosializa husi Estadu. Konferénsia no
konstituisaun rdtl, tuir loloos, la bele halakon diskriminasaun ne ' ebé
esperiénsia hosi feto. Iha mundu tomak iha neʼebá sira sei feto sira ne ' ebé
esperiénsia forma violénsia (fíziku, mentál, sosiál no ekonómiku violensia) rua
ne'e hotu-hotu iha uma, iha servisu no iha komunidade. Tracing liña autoridade
sira iha área formasaun no implementasaun ba regulamentu, ema barak abbreviate
hirarkia ne'ebe sosiál no forma poder iha moris. Hirak ne'e hirarkia ne'ebe
sira xefia hosi feto ka mane forsa boot ida.
Partiárikia iha sosiedade ne ' ebé iha mundu hela
dezenvolvimentu nia laran, ne ' ebé inklui iha Timor-Leste. Neineik papél
dezenvolve kultura pré-modernu, iha dimensaun fíziku no sistema muscular
superiór mane, hamutuk ho feto sira ne ' ebé hahoris ba labarik sira, rezultadu
iha divizaun ida kona-ba traballu sira-nia knaar biolójika bazeia ba seksu, ne
' ebé mak sei válidu ohin loron. Ema sai fornesedór kona-ba nesesidade kona-ba
moris no protectors iha lida ho mundu liur kona-ba família. Responsabilidade
hirak ne ' ebé nia bele fó autonomia ne ' ebé boot no oportunidade sira.
Divizaun ida-ne'e ba traballu ne ' ebé lori ba papel sosiál nian ne ' ebé
limitadu ba tantu mane no feto sira-nia dezenvolvimentu no kriasaun ba poder
diferensia iha buat balun ne ' ebé favoravel liu ba mane sira. Bazeia ba
antesedénsia deskreve iha leten, iha hakerek dokumentu ida ne'e hakerek iha
probabilidade atu diskuti kona-ba kestaun Jéneru iha Timor-Leste no Kultura.
Jéneru ne ' ebé mak diferensa jéneru ne ' ebé mak kauza
hosi diferensa biolójika no la Maromak nia natureza, prosesu ida-ne ' ebé naruk
sósiu-kulturál. Diferensa iha komportamentu entre mane no feto, aleinde kauza
husi fatór biologics barak liu mak forma liu husi prosesu sosiál no kulturál.
Jéneru bele kategoriza hanesan pesoal ida ne ' ebé operasionál halaʼo hatudu
(medida) kona-ba asuntu feto no mane, liu-liu sira relasiona ho divizaun ba
knaar iha sosiedade ne ' ebé harii husi komunidade rasik. Mandatu jéneru sai
problema ida-ne ' ebé importante no ne'e dala barak diskuti ona entre. Ema
barak iha persepsaun katak jéneru ne'e sempre iha relasaun ho feto sira, atu
nune'e atividade hotu-hotu ne ' ebé mak luta ida ba igualdade justisa jéneru
ne'e de'it hala'o no laʼo tuir husi feto la mane involve. Feto ne ' ebé mak
montante ida ne ' ebé signifikativu kona-ba rekursu, maske iha Indonézia mundu
tomak total a'as liu numeru mane. Maibé feto neʼebé neʼebé partisipa iha setór
públiku mak oras ne'e iha kraik ne'e mane, liu-liu iha área polítika. Feto nia
partisipasaun ki'ik iha setór públiku la deit akontese iha Indonézia, maibé mós
iha mundu, ne ' ebé inklui iha nasaun sira ne ' ebé dezenvolvidu. Pur ezemplu
iha área edukasaun nian, feto sira sei lagging kompara ho mane sira. Feto neʼe
nia lag ne'e reflete 2 iha persentajen ne ' ebé boot liu kona-ba hakerek no lee
feto (14.47% iha tinan 2001) kompara ho mane leki (6.87%). Dadus konfirma
partisipasaun feto sira iha setór públiku nian iha edukasaun sira sei menus
(Wirutomo, 2012: 188-189). Ezemplu tuirmai iha India, iha nasaun ida ne ' ebé
feto sira fahe ba grupu tolu ka kursu hali'is liu-liu, médiu-aas, no ki'ik
klase. Haree Sosiedade Indianu sira ba feto sira fó sai ona iha klase ne ka
stratum sira iha. Iha jerál hirak ne'e nia kategoria ka strata sira haree hosi
de'it ka oan, maibé mós husi ekonomia klase. Ezijénsia katak feto sira tama
mundu serbisu nian fó korajen ba sira atu hetan edukasaun superiór ida. Liután,
no liu edukasaun superiór feto, liu eleva ba klase no grau sira ne ' ebé nia
maka iha komunidade. Ba klase ki'ik, feto sira moris, tau-matan ba no ho
ida-neʼe sai, tenke moris no servisu iha uma, depois mated iha idade. Ne‟e
signifika feto rua ne ' ebé mak la iha razaun atu buka serbisu diʼak liu.
Edukasaun no kumprimentu ba feto sira-nia direitu sira liga liu, -feto ida
menus oportunidade edukasaun ki'ik nia iha ba afirma katak sira-nia direitu.
Obstákulu boot mai husi família, feto konsidera de'it ne ' ebé apropriadu atu
servisu iha uma laran. Tanba ne'e, oportunidade ba sira atu hola parte iha uma
liʼur hela limitadu tebes. Hakarak atu ba eskola ka hetan edukasaun seluk tanba
razaun ba kareira ida iha Oituan sai hosi uma hetan aprovasaun husi família
liu-liu inan-aman sira (Bainar no Halik, tinan 1999: 37-38)
1.2 Formulasaun Problema
1.
Problema
ne ' ebé aprezenta iha artigu ida ne ' e redasaun ne ' e nu ' udar mak kultura
no jéneru iha Timor-Leste?
2.
Saida
mak konteúdu jéneru igualdade jéneru iha Timor-Leste?
3.
Oinsa
atu implementa edukasaun igualdade jéneru iha prosesu Edukasaun aprendizajen
iha aula?
1.3 Limitasaun problema
Bainhira hakerek artigu ida-ne ' e, ko ' alia kona-ba
kestaun sira kona-ba kultura no jéneru iha Timor-Leste
1.4 Objetivu Hakerek
1.
Objetivu
atu hakerek artigu ida-ne ' e deskobre kestaun kona-ba kultura no gênero iha
Timor-Leste.
2.
Atu
deskobre konteúdu jéneru igualdade jéneru
iha Timor-Leste.
3.
Atu
deskobre implementa edukasaun igualdade jéneru iha prosesu Edukasaun aprendizajen
iha aula.
KAPÍTULU
II.
TUIR
BAZE TEORIA
2.1
Definisaun
Kultura
Kultura ka kultura mai husilian Sansekerta , tuir adat Buddhayah, ne ' ebé forma plural nian buddhi
(hanoin ka razaun) interpreta kona-ba asuntu sira ne ' ebé relasiona ho razaun
ne ' ebé umanu. Iha lian-Inglés, Culture, hanaran Kultura, iha sorin seluk ne '
ebé mak mai husi Latin liafuan colere ne ' ebé mak prosesamentu ka
serbisu. Bele interpreta hanesan haburas rai no to'os, kultura liafuan ne'e
dala ruma mos katak: hanesan kultura iha Indonézia Kultura mak dalan moris nian
ne ' ebé mak dezenvolve no fahe ema grupu ida no aprova ona hosi jerasaun ba
jerasaun. Kultura mak forma hosi elementu barak ne'ebe kompleksu, inklui
sistema polítiku no relijioza, kostume, lian, instrumentu, roupa, uma no obra
arte nian. (Fonte: Wikepedia.org/wiki/Cultural) Tuir Edward B. Taylorm, Kultura
mak kompleksu tomak ne ' ebé iha ho koñesimentu, fiar artístika, morál, lei, kostume
no asuntu seluk ne ' ebé hetan hosi ema ida nu'udar membru sosiedade nian. Tuir
Jacob no B.J.Stern, Kultura kobre tomak ne ' ebé inklui forma teknolojia
sosiál, ideolojia, relijiaun no arte no mós sasán sira ne ' ebé mak asuntu
sosiál hotu-hotu. (fonte: http://exalute.wordpress.com/2009/03/29/definisi-kebultural-menurut-para-ahli/)
2.2 Definisaun Jéneru
Tuir H.T, Wilson (1998), hateke ba jéneru hanesan baze
atu determina diferensia iha kontribuisaun ba mane no feto ho kultura no moris
koletivu katak rezultadu sira sai mane no feto. Enkuantu nosaun kona-ba jéneru tuir Yanti
Muhtar (2002), katak jéneru bele interpreta fali hanesan ida sosiál jéneru ka
komunidade connotation atu determina papel sosiál ne ' ebé bazeia ba jéneru.
Tuir Faquir Mansour (2008), define jéneru hanesan trait inerente iha mane no
feto sira ne ' ebé influénsia sosiál no kulturál harii. Tuir Suharti (1995),
jéneru ne'e diferente husi seksu. Seksu ne'e ida iha jéneru mane no feto ne '
ebé haree define. Enkuantu jéneru ne'e hanesan diferensa entre mane no feto
hirak, problema ka asuntu sira ne ' ebé kona-ba knaar, hahalok, devér, direitus
no knaar akuzasaun ba feto no mane. Kestaun jéneru sempre mosu nu'udar
rezultadu hosi kondisaun ne ' ebé hatudu disparidade jéneru. Tuir MCDonald et
al (1999), jéneru prazu ne'e introdús refere ba diferensa entre feto no mane ne
' ebé la connotations biolójika tomak. Tan neʼe, formulasaun ba jéneru iha kazu
ida ne'e ko'alia kona-ba diferensa entre feto no mane sira-ne ' ebé mak
formations sosiál, diferensa sira-ne ' ebé sei mosu maski sira la mosu tanba
diferensa biolójika kona-ba jéneru.
Definisaun sira
kona-ba jéneru ne ' ebé hato'o ona iha leten bele hateten katak jéneru ne'e
jéneru sosiál ida ne ' ebé mak la hanesan ho biolójika. Ida-neʼe mak dehan sai
jéneru ida ne ' ebé sosiál tanba prokura ida kona-ba sosiedade sira-ne ' ebé
sai hanesan kultura no norma sosiál kona-ba sosiedade ne ' ebé inerente ba iha
mane no feto sira no halo diferensa entre mane no feto mane no feto sira-nia
knaar.
Konseitu direitus umanus uza husi Timor-Leste iha
regulamentasaun ba direitus umanus, iha ninia Konstituisaun, hanesan iha lei no
regulamentu, idealmente hanesan konseitu ida ne ' ebé tuir ba lei no
regulamentu ne ' ebé regula teknikamente direitus umanus ne ' e, ka iha mudansa
ida ne ' ebé iha konseitu ne ' e. iha provizaun sira ne ' ebé prevee iha
lejizlasaun ne ' ebé regula direitus humanus. Direitus umanus ne ' e konseitu
ida ne ' ebé universál, idealmente, konstituisaun no lei iha indonesia ne ' e
mós uza konseitu natureza universál, maibé lejislasaun ne ' e bei-beik sai
hanesan debate kona-ba direitus umanus, ne ' ebé hamenus signifikadu universál
ba direitus umanus tanba diferensa ne ' e. pontudevista kona-ba direitus umanus
nian, hodi nune ' e signifikadu universál direitus umanus ne ' ebé mak tenke
simu tanba ema hotu, tanba direitus humanus universal la causarão debate. Iha
lei no regulamentu nasionál sira, iha lei ne ' ebé direitus umanus bainhira de
' it tenke pasa ka pasa, hodi debate ida ne ' ebé forte tebes kona-ba lei no
regulamentu ne ' e, nu ' udar ezemplu ida ba konseitu direitus umanus ne ' ebé
iha Lei n º 26 2000, kona-ba ne ' e Tribunál direitus umanus, Lei n. u 27 tinan
2004, kona-ba komisaun Lia Lo ' Os no rekonsiliasaun , ne ' e, bazeia ba
desizaun husi tribunál konstitusionál ne ' e iha loron 7 fulan dezembru tinan
2006, invalidou Lei ne ' e ba komisaun Lia Lo ' Os no Rekonsiliasaun Nian, ne '
ebé hatudu konseitu ida ne ' ebé ne ' ebé diferente bainhira halo ezame kestaun
sira direitus umanus iha Timor. -Leste.
2.3. Konseptu Igualdade Jéneru
Igualdade jéneru iha situasaun ida ne ' ebé hanesan entre
mane no feto sira iha sira-nia direitu legál no kondisaun no kualidade moris
nian maka hanesan. Igualdade jéneru hanesan ida kona-ba direitus umanus hotu-hotu.
Katak jéneru iha tan diferensa objetor halo knaar, atributu, hahalok, atitude
no hahalok sira-ne ' ebé boot no dezenvolve iha sosiedade. Papél jéneru sira
fahe ba knaar produtivu, papél reproduction no papél sosiál. Maibé iha tuir
loloos to'o agora, feto sira dala barak konsidera justu no fraku sai figura ida
ne ' ebé komplementár sira. Hatutan tan ne'e mak tipu ida hanoin katak papél
feto sira ne ' ebé limitadu atu servisu iha aprezentasaun, bele hili posu, atu
tau matan ba família no oan, tan neʼe, iha knaar ida-ne'e nia rohan liʼur ne'e
la importante. Igualdade jéneru prazu ne'e dala barak iha relasaun ho
diskriminasaun prazu hasoru feto sira, subordination, opresaun, hahalok ne '
ebé la justu no hanesan ne'e.
Diskriminasaun jéneru, hamosu vulnerabilidade ba feto no
/ ka labarik feto no mós potensia ba violénsia hasoru feto iha área oin-oin
kona-ba moris. Tanba ne'e, programa barak ka popping nia atividade sira,
liu-liu husi Ong oin-oin, atu hadi'a kondisaun feto sira, ne ' ebé normalmente
lori forma formasaun sira kona-ba kestaun jéneru, jerasaun feto sira-nia
koñesimentu no hakbiit feto iha aspetu oin-oin vida ekonómika, sosiál no
polítika. Maibé, ida-ne'e liuliu proporsionál inversely ho realidade katak feto
sira bele iha knaar ida-ne ' ebé boot tebes iha área oin-oin, rua iha área
ekonomia, polítika no sosiál, feto nia knaar mós mak senti katak tebes husi
komunidade (Megawangi, tinan 1999:19).
Igualdade jéneru inklui mós halakon diskriminasaun no
dezigualdade justisa estruturál, tantu ba mane no feto. Justisa jéneru hanesan
prosesu ida no tratamentu ne ' ebé justu ba feto no mane. Justisa jéneru ne '
ebé signifika katak laiha uniformizasaun kona-ba knaar, dobru todan,
subordination, marjinalizasaun no violensia kontra feto no mane. Iha parte seluk
Islam hanoin mane no feto iha pozisaun hanesan, laho diferensa. Maibé, saida
mak presiza atu bele hatete natureza hanesan feto no mane.
Vizaun Islam
jéneru igualdade hanesan justisa entre mane no feto, la igualdade entre mane no
feto. Konseitu igualdade ne'e viola prinsípiu kona-ba justisa, tanba ekuidade
tau buat neʼebé iha sira-nia fatin, fó direitu ba sira neʼebé la iha direitu
simu prezente neʼe. Maske buat neʼebé hanesan sala mak equalizing entre buat
rua la diferensia (Joana: 2013). Realizasaun ba igualdade no justisa mak marka
auzénsia diskriminasaun entre feto no mane, no tan neʼe sira sira iha asesu,
oportunidade atu partisipa, no kontrolu ba dezenvolvimentu nune'e hetan
benefísiu ne ' ebé hanesan no ekuitativu husi dezenvolvimentu. Hetan asesu no partisipasaun
ne ' ebé signifika iha oportunidade ka oportunidade atu uza rekursu podér no
iha kbiit atu halo desizaun kona-ba dalan uza no rezultadu sira kona-ba rekursu
hirak ne'e. No kontrolu ne ' ebé signifika iha autoridade ne ' ebé tomak atu
halo desizaun kona-ba uzu no rezultadu sira rekursu sira. Atu bele hetan mós
benefísiu hosi dezenvolvimentu. Direitu atu moris iha dignidade, livre hosi
ta'uk no livre atu determina moris opsaun sira laós de'it ba mane, feto mós iha
direitu ba pretensaun (uny bulletin: 2013). Igualdade jéneru iha kondisaun
hanesan ba mane no feto hetan sira-nia direitu no oportunidade hanesan ema
kriatura, atu sira bele dezempeña papél ida no partisipa iha atividade
polítika, legál, ekonómiku, sosiál, kulturál no edukasaun defeza nasionál no
seguransa no igualdade iha goza rezultadu dezenvolvimentu (Afif: 2013).
Iha mundu kona-ba edukasaun, entre feto no labarik mane
tenke tetu ho. Maibé, oras ne'e mak dala barak sei iha dezigualdade jéneru.
Feto barak iha idade eskolár labele hetan edukasaun ida-ne ' ebé adekuadu.
Ida-ne'e atu fó influensia perspetiva patriarkál husi sira-nia inan-aman. Sira
asume katak justu squandering osan, tanba lakleur sira sei kaben, oportunidade
ida ne'e servisu small no bele ajuda inan-aman barak liu tan iha homework.
Inan-aman sira kona-ba labarik eskola-idade hosi família sira ne ' ebé ladi'ak
kona-ba sira-nia oan-feto ne ' ebé apropriadu atu kontinua eskola.
Diʼak liu atu ema kaben kedas ka enkoraja atu servisu
hanesan housemaid ida eskada informál ka kona-ba traballu. Falta koñesimentu no
informasaun maka halo inan-aman balu sei adheres atu komprende ida-ne'e. Kazu
sira ne ' ebé oin-oin ho mane sira-ne ' ebé hetan espesiál fatin rua kona-ba
edukasaun no pozisaun. Ida-neʼe, kontinua exploitasaun entre kultura no
realidade sira ne ' ebé eziste.
2.4.
Glosáriu
1.
Jéneru Jéneru hanesan diskriminasaun ida entre
knaar, estatutu no divizaun traballu halo ho sosiedade ida-ne ' ebé bazeia ba
jéneru (Simatauw, 2001:7), ema bolu mós relasaun sosiál entre mane no feto neʼe
katak jéneru ko'alia kona-ba relasaun entre mane no feto, labarik mane no
labarik feto sira, no oinsá harii relasaun sosiál. Papél jéneru sira dinámika
no mudansa tuir tempu (Komnas HAM: 2011).
Tan neʼe, jéneru relasaun ida ne ' ebé sosiál entre mane
no iha de'it distintu husi knaar, estatutu no divizaun traballu ne ' ebé kria
husi komunidade.
2.
Igualdade
Igualdade jéneru ne ' ebé mak igualdade entre mane no feto; bazeia ba
rekoñesimentu ba dezigualdade jéneru ne ' ebé kauza hosi estruturál no
institusionál diskriminasaun (Fakih 1999, xii). Ema bolu mós hanesan la iha
diskriminasaun ne ' ebé bazeia ba seksu ne ' ebé bazeia ba oportunidade,
alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba servisu (Komnas HAM: 2011). Tan
neʼe, igualdade jéneru iha situasaun ida ne ' ebé hanesan entre mane no feto
bazeia ba oportunidade, alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba tanba domin.
3.
aprende
Materiál Ba asuntu ne ' ebé mak komponente ida kona-ba aprendizajen sistema
papél importante atu ajuda estudante sira ne ' ebé alkansa kompeténsia sira ne
' ebé báziku no padraun sira kompeténsia. Koʼalia luan, aprende materiál fó
koñesimentu, abilidade no atitude ka valór ne ' ebé estudante tenke aprende
(Retnowati, 2006). Ba asuntu ne'e ba koñesimentu, abilidade no atitude sira-ne
' ebé tenke iha duni no mastered husi estudante sira atu bele tuir kompeténsia
ne ' ebé estabelese padraun (Permana: 2013). Tan neʼe, materiál nian Nia mak
komponente ida ne ' ebé iha ho koñesimentu no padraun sira kompeténsia ba atu
haruka ba estudante sira.
2.5.
Kultura no Jéneru iha Timor-Leste.
Nivel autoridade
ne ' ebé mai husi diferensa biolójika hato'o tebes iha mundu públiku. Ohin
loron, mane sira domina ekonomia, polítika no relijioza instituisaun fatin
hotu-hotu. Regulamentu artikuladu afeta ambiente iha parte de'it tanba
instituisaun nian no kompeténsia sira ne ' ebé sira reprezenta nafatin no
kontinua funsiona. Iha Timor-Leste, iha governu no sírkulu privadu sira nian,
feto sira-ne ' ebé iha ona biban atu okupa pozisaun inisiais la ba mane. Maibé
se imi haree kona-ba númeru, populasaun feto barak liu kompara ho mane sira.
Maske Timor-Leste iha ona ministru ida ne ' ebé feto sira, sekretáriu Estadu
feto no xefi gabineti maka ida iha oin-oin ministériu, parlamentár feto, no reprezentante
jéneru mós iha Nasoins Unidas nian, sei haree hanesan deʼit iha numeru bainhira
kompara ho mane sira sé mak kaer pozisaun ne'e. Iha maioria feto sira, iróniku
mak katak ema barak kona-ba anju sira-ne ' ebé feto sira iha funu.
Oportunidade hetan
iha área edukasaun nian no oportunidade atu okupa pozisaun sira ne ' ebé
ezekutivu sira jeralmente deit goza husi handful ida kona-ba feto. Tuir loloos,
ita iha baze legál ida ne ' ebé garante direitu no oportunidade ba feto no
mane. Maibé, iha neʼebá sei barak kulturál no obstákulu estruturál ne ' ebé
halo feto sira hasoru difikuldade sira, liu-liu kona-ba sira-nia partisipasaun
iha prosesu foti desizaun no poder. Ida-neʼe bele haree katak kona-ba estrutura
kulturál no ambiente la apoia kriasaun ba partisipasaun ne ' ebé kompletu
kona-ba feto iha polítika no atu halo desizaun. Iha Timor-Leste nia kultura,
liafuan barak ne ' ebé feto sira iha pozisaun sira ne ' ebé ki'ik kompara ho
mane sira. No termu sira iha tiha ona iha ligasaun maka'as ho laran kona-ba
ema, tan neʼe, sira foin komprende no hatán-simu ona. Mai ita foin halo ezemplu
iha tetun prazu ne ' ebé hatete katak feen hanesan "Feto ne'e iha
aprezentasaun" signifika hanesan housekeeper ida, liu-liu asuntu kona-ba
labarik, ne ' ebé te'in, hariis no ema seluk
KAPÍTULU
III.
ENSERRAMENTU
33.1.
Konkluzaun
Nivel autoridade ne ' ebé mai husi diferensa biolójika
hato'o tebes iha mundu públiku. Ohin loron, mane sira domina ekonomia, polítika
no relijioza instituisaun fatin hotu-hotu. Regulamentu artikuladu afeta
ambiente iha parte de'it tanba instituisaun nian no kompeténsia sira ne ' ebé
sira reprezenta nafatin no kontinua funsiona. Iha Timor-Leste, iha governu no
sírkulu privadu sira nian, feto sira-ne ' ebé iha ona biban atu okupa pozisaun
inisiais la ba mane. Maibé se imi haree kona-ba númeru, populasaun feto barak
liu kompara ho mane sira. Maske Timor-Leste iha ona ministru ida ne ' ebé feto
sira, sekretáriu Estadu feto no xefi gabineti maka ida iha oin-oin ministériu,
parlamentár feto, no reprezentante jéneru mós iha Nasoins Unidas nian, sei
haree hanesan deʼit iha numeru bainhira kompara ho mane sira sé mak kaer
pozisaun ne'e. Iha maioria feto sira, iróniku mak katak ema barak kona-ba anju
sira-ne ' ebé feto sira iha funu.
Igualdade jéneru inklui mós halakon diskriminasaun no
dezigualdade justisa estruturál, tantu ba mane no feto. Justisa jéneru hanesan
prosesu ida no tratamentu ne ' ebé justu ba feto no mane. Justisa jéneru ne '
ebé signifika katak laiha uniformizasaun kona-ba knaar, dobru todan,
subordination, marjinalizasaun no violensia kontra feto no mane. Iha parte seluk
Islam hanoin mane no feto iha pozisaun hanesan, laho diferensa. Maibé, saida
mak presiza atu bele hatete natureza hanesan feto no mane.
Kultura ka kultura mai husilian Sansekerta , tuir adat Buddhayah, ne ' ebé forma plural nian buddhi
(hanoin ka razaun) interpreta kona-ba asuntu sira ne ' ebé relasiona ho razaun
ne ' ebé umanu. Iha lian-Inglés, Culture, hanaran Kultura, iha sorin seluk ne '
ebé mak mai husi Latin liafuan colere ne ' ebé mak prosesamentu ka serbisu.
Bele interpreta hanesan haburas rai no to'os, kultura liafuan ne'e dala ruma
mos katak: hanesan kultura iha Indonézia Kultura mak dalan moris nian ne ' ebé
mak dezenvolve no fahe ema grupu ida no aprova ona hosi jerasaun ba jerasaun.
Kultura mak forma hosi elementu barak ne'ebe kompleksu, inklui sistema polítiku
no relijioza, kostume, lian, instrumentu, roupa, uma no obra arte nian. (Fonte:
Wikepedia.org/wiki/Cultural) Tuir Edward B. Taylorm, Kultura mak kompleksu
tomak ne ' ebé iha ho koñesimentu, fiar artístika, morál, lei, kostume no
asuntu seluk ne ' ebé hetan hosi ema ida nu'udar membru sosiedade nian.
Igualdade Igualdade jéneru ne ' ebé mak igualdade entre
mane no feto; bazeia ba rekoñesimentu ba dezigualdade jéneru ne ' ebé kauza
hosi estruturál no institusionál diskriminasaun (Fakih 1999, xii). Ema bolu mós
hanesan la iha diskriminasaun ne ' ebé bazeia ba seksu ne ' ebé bazeia ba
oportunidade, alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba servisu (Komnas HAM:
2011). Tan neʼe, igualdade jéneru iha situasaun ida ne ' ebé hanesan entre mane
no feto bazeia ba oportunidade, alokasaun rekursu ka benefísiu no asesu ba
tanba domin.
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REFERENCIA
http://exalute.wordpress.com/2009/03/29/definisi-kebudayaan-menurut-para-ahli/)
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