1. Signifikadu edukasaun no sosiedade
Edukasaun nia sentidu iha oin-oin tuir ema ida-idak nia
presepsaun, maske dala-barak ema matenek hakarak atu tau iha limitasaun ida nia
laran. Katak edukasaun nia sentidu tanke ida deit la’ós barak. Maibé ladehan
katak termu edukasaun iha save ne’ebé ko’alia kona-ba eduka. Simplesmente
bele fó sentidu ba edukasaun hanesan esforsu ida hosi ema atu eduka ninia
personalidade tuir valór sira ne’ebé mosu iha sosiedade no kultura. Tuir
dezenvolvimentu ne’ebé akontese iha mundu globalizasaun hatudu katak edukasaun
ka paedagogie ne’ebé fó signifika akompaña no ajuda hosi ema
ne’ebé maduru atu halo ema seluk sai maduru intelektualmente no mentalmente.
“Maduru nia sentidu make ma ne’ebé bele responsabiliza ba nia-an
biolojikamente, psikolojikamente, pedagojikamente no sosiolojikamente”
(Hasbullah, 2005, p. 1).
Sosiedade mak grupu ida ne’ebé hela iha fatin ida.
Iha sosiedade ne’e mak, mosu prosesu vida sosiál, relasaun no interaksaun. Tan
ne’e iha moris sosiál bele haree kualidade no kuantidade membru sosiedade
ne’ebé oin-oin iha aspetu fiar, kultura, suku, profesaun, edukasaun ne’ebé
kompózitu.
2. Objetivu edukasaun
iha sosiedade
• Edukasaun Formál, Non
Formál no Informál hotu-hotu iha objetivu atu dezenvolve sosiedade nia moris ho
dignidade umanu.
• Hasa’e kapasidade pesoál
ka grupu ne’ebé sistema edukasaun implementa ba sosiedade ida, nafatin bazeia
ba situasaun reál ne’ebé sosiedade ida presiza.
3. Relasaun edukasaun no sosiedade
Haree hosi konseptu edukasaun, sosiedade nu’udar ema sira
ne’ebé kualifika-an hahú hosi sira ne’ebé la hetan oportunidade edukasaun nian
to’o sira ne’ebé iha edukasaun ho titlu no la ho titlu. Maibé haree hosi
envairomentu edukasaun nian, sosiedade nu’uar parte edukasaun non-formál.
Edukasaun no sosiedade iha relasaun ne’ebé forte ba malu.
Tanba la hodi edukasaun sosiedade la bele ba oin no la iha sosiedade edukasaun
mos sei lamosu. Tan ne’e, ema ida-idak nia kontribusaun importante tebes ba
prosesu edukasaun atu hasa’e kualidade sosiedade iha mundu modernu.
Relasaun entre sosiedade no edukasaun hatudu
karakterístika korelasaun. Hanesan manu ho nia tolun. Sosiedade ba oin tanba
edukasaun no edukasaun ne’ebé ba oin sei mosu deit iha sosiedade ne’ebé
avansadu (Hasbulla, 2005, p. 96).
4. Teória hosi ema matenek nain sira
kona-ba edukasaun no sosiedade
Sentidu Edukasaun tuir Langeveld nia hanoin:
“Edukasaun mak esforsu, influensia, no ajuda ne’ebé fó ba labarik atu sai
maduru, ka ajuda labarik sai matenek hala’o nia kna’ar iha nia moris.
Influensia ne’e mai hosi ema boot (ka hosi atmosfera ne’ebé ema boot kria
hanesan, eskola, livru, esperiensia moris, no seluk-seluk tan) ida ne’e
refere loos ba sira ne’ebé sidauk maduru loos.”
Tuir John Dewey nia hanoin: “Edukasaun mak prosesu
formasaun fundamental intelektualmente no emosionalmente ba iha relasaun
natureza no umanu.”
Tuir Driyakara nia hanoin; “Edukasaun mak trata ema
sai ema loos ka foti sa’e ema ba iha nivel insania (personalidade ne’ebé
maduru).”
Tuir Gloria Steinem nia hanoin: “Edukasaun la’ós buat ida
ne’ebé ema hetan maibé edukasaun mak prosesu moris nian.”
Tuir Carter V. Good
nia hanoin: “Pedagogy is the art,
practice, or profession of teaching.”
Tuir Coser at.all nia
hanoin: “Education is the
deliberate, formal transfer of knowledge, skill and value from one person to
another.”
Tuir Webster nia
hanoin: “Education is the
process of training and developing the knowledge, skill, mind, character etc
especially by formal schooling.”
Sentidu sosiedade
tuir Robert hanoin katak “grupu ema nian ne’ebé moris hamutuk
ho ninia métodu hanoin no hahalok ka atetude relativamente hanesan ne’ebé
hatudu konsiéntemente iha sira-nia-an katak sira ida deit” (Robert W. Richey
i
ha livru Hasbullah, 2005, p. 95).
Konkluzaun
Ottaway (1980)
• Iha sosiedade ida-idak,
iha nia sistema edukasaun rasik. Maski dala ruma foti sosiedade seluk nia
sistema edukasaun, maibé ne’e atu fortifika de’it (referénsia).
• Sistema edukasaun la hanesan tanba sosiedade
mos la-hanesan maski iha relasaun ba malu.
Harii
eskola iha komunidade nia le’et atu fó influensia ba sosiedade hodi prienxe
oportunidade ba sira no konvida sira bele moris ho direitu tomak nu’udar povu
no nasaun. Tan ne’e eskola hakesi funsionamentu morál no intelektuál ba
dezenvolvimentu sosiál. Tanba
edukasaun presiza “reasaun reflektivu” hosi sosiedade rasik no sistema edukasaun
iha sosiedade ida nia laran nafatin dinámika basá – “in
each society will change from time to time as the society changes”.
(Ottaway 1980) Ezemplu: prosesu aprendizajen iha tempu uluk to’o agora.
Sosiedade moris iha prosesu dinámiku nia laran tanba ne’e sistema edukasaun
presiza halo adaptasaun.