IDENTIFIKASAUN NO ANALIZA KAZU
KONA-BA
INJUSTISA NO IGUALIDADE JENERRU
NE’EBÉ AKONTESE IHA TIMOR -LESTE
KAPÍTULU I
INDRUDUSAUN
1.1. Antesedénsia
Kestaun importante ida ne ' ebé mosu ba ikus sékulu 20
mak kestaun jéneru. Kestaun jéneru sai objetu ida ne ' ebé tama tiha ba análize
sosiál hotu-hotu, sai tema prinsipál iha discourse debate kona-ba mudansa
sosial, no mós sai tema prinsipál iha diskusaun kona-ba dezenvolvimentu no
mudansa sosial. Maske foin lalais ne'e, hakerek oin-oin iha meiu komunikasaun sosiál
no livru, ka atividade sira ne ' ebé hanesan semináriu, diskusaun, no tan neʼe,
ema barak diskuti kona-ba protestu no kazu sira ne ' ebé iha relasaun ho
diskriminasaun hasoru feto no injustisa.
Diskriminasaun no injustisa akontese iha nivel hotu-hotu
no setór, ne ' ebé hahú hosi internasionál, estadu, relijiaun, sosiál (sosiál),
kulturál, ekonómika, iha nivel ne ' ebé uma-kain. Jéneru ne ' ebé tama iha
tinan rua ikus sai lian ida ne ' ebé tama tiha ba análize sosiál hotu-hotu
hanesan tópiku ida-ne ' ebé prinsipál iha discourse debate kona-ba mudansa
sosial no sai tópiku ida ne ' ebé importante iha diskusaun ruma kona-ba
dezenvolvimentu. Maibé loloos sá jéneru, no tan ne'e ida-neʼe iha relasaun ho
feto sira-nia esforsu emancipation? Tanba razaun ida ne'e esplikasaun presiza
kona-ba konseitu kona-ba jéneru.
Komprensaun no distinsaun entre konseitu kona-ba seksu no
jéneru presiza iha hala'o análize ida atu komprende injustisa sosiál ne ' ebé
befalls feto sira-nia problema. Ida-ne'e tanba iha relasaun ida ne ' ebé besik
entre diferensia jéneru (diferensia jéneru) no injustisa jéneru ho estrutura
komunidade injustisa luan liu.
Estudu: Igualdade jéneru ne'ebé la hanesan halo
joven-feto timoroan balun isin-rua antes tinan 20 Igualdade jéneru ne'ebé la hanesan, taxa aas
ba violénsia seksual no falta informasaun kona-ba saúde reprodutivu kontribui
atu joven-feto timoroan balun sai inan antes halo tinan 20, fó sai hosi estudu
foun ida.
Estudu hatudu katak iha kazu barak hosi isin-rua antes
tempu ne'e hanesan "akontese beibeik no tuir kedas kazamentu" ne'ebé
kontribui atu 20% hosi feto adolesente sira ho tinan 18 sai ona hanesan
kaben-na'in.
"Igualdade jéneru ne'ebé la hanesan iha abut maka'as - inklui taxa
violénsia ne'ebé aas hasoru feto sira no limitasaun ba saúde reprodutivu - iha
papel preokupante tebes iha informasaun sira ne'e", refere hosi estudu
ne'ebé rona feto sira iha zona sidade no zona rural sira timoroan nian.
Enkomenda hosi Grupu hosi Feto Parlamentar sira
Timor-Leste nian, estudu ne'e halo hosi Sekretaria Estadu ba Juventude ho
Desporto hosi Governu daneen hamutuk ho Fundu Populasaun ONU nian (UNFPA) no ho
organizasaun Plan International.
Falta informasaun no nível violénsia ne'ebé aas hasoru
feto sira iha Timor-Leste - isin-rua barak mosu hosi violénsia sira - kontribui
atu problema ne'e asumi "dimensaun preokupante sira", haktuir hosi
responsável sira ne'ebé envolve iha estudu.
"Ami iha daudaun índise ida hosi 60% hosi violénsia entre parseiru
íntimu sira iha Timor-Leste", hatete hosi Candie Cassabalian, espesialista
hosi UNFPA, ne'ebé haktuir iha nota kona-ba estudu ne'e.
Nia refere katak problema ne'e aumenta tanba iha bandu
sosial normal sira hodi halo susar hetan kontrasetivu sira, liuliu bainhira
lahó lisensa hosi laen sira ka hosi parseiru sira.
"Feto kaben-na'in sira, la haree ba sira nia tinan, ladún iha kontrolu
kona-ba nia isin rasik no ba nia fertilidade. Tanba ne'e, lalais tebes,
joven-feto sira ikusmai iha oan barak, nune'e limita sira hodi hetan
oportunidade no hodi iha liu eskolla", hatutan hosi Cassabalian.
Estudu refere katak fatór seluk ne'ebé kontribui ba
problema ne'e maka laiha edukasaun seksual komprensivel ida. Feto balun no
adolesente sira ne'ebé tuir estudu ne'e admiti ona katak sira la hatene buat
ida kona-ba seksualidade.
"Maski edukasaun seksual halo parte hosi kuríkulu hosi eskola sira,
dalabarak profesor sira la senti di'ak hodi fó sai informasaun", esplika
hosi Lala Soares, espesialista jéneru nian hosi Plan International.
"Iha kazu balun sira hatete mai ami katak bainhira to'o iha kapítulu
ne'e, sira lees pájina sira hosi livru sira", nia hatutan.
La'ós de'it hanesan diagnóstiku ida hosi problema
kuantitativu no kualitativu hosi problema, estudu ne'e hakarak investiga dalan
sira prevensaun nian ne'ebé ajuda hamenus isin-rua iha adolesénsia no kazamentu
sira ne'ebé akontese prematuru.
Maski kazamentu sai hanesan hakat tuirmai hosi isin-rua
ida ne'ebé lahó intensaun, aman-inan no líder komunitáriu barak lamenta nia
prevalénsia maka'as, haktuir estudu ne'ebé haree katak kontestu sosial no
familiar halo susar atu joven sira ko'alia livre kona-ba tema sira hanesan
seksualidade.
"Ho komunidade destaka iha joven sira ideia hosi abstinénsia total,
relasionamentu barka hosi adolesente sira akontese iha klandestinidade total. Ne'e
impede atu joven sira bele halo pergunta sira ka atu iha asesu ba informasaun
no ba serbisu adekuadu sira", estudu refere.
Dokumentu hatudu katak joven sira, feto no mós mane,
ladún hatene kona-ba sira nia isin rasik - maski kuaze sira hotu rona ona kona-ba
seksu. No hatudu katak "sira la hatene risku sira hosi isin-rua, HIV ka
moras sira seluk ne'ebé transmiti liuhosi dalan seksual, oinsá funsiona sistema
reprodutivu ka la hatene mós kona-ba sinal sira isin-rua nian".
"Joven sira no mós aman-inan sira ladún hatene risku sira hosi saúde
relasionadu ho isin-rua iha adolesénsia", hatutan mós.
Estudu analiza mós asesu hosi joven sira ba métidu
kontraseptivu sira ne'ebé konsidera hanesan "susar atu joven solteiru sira
hetan" no katak "joven-feto sira ne'ebé kaben-na'in mós ladún
uza". Estudu hatete katak feto sira
"iha presaun hodi iha oan barak lalais no sira barak fiar katak iha
konsekuénsia negativu oioin ba saúde bainhira uza kontraseptivu sira, hanesan ezemplu,
sira haree hanesan "lisensa ida ba atividade seksual imoral". "Rezultadu
maka hamosu númeru aas hosi isin-rua sira iha adolesénsia hafoin kazamentu,
dala ida ne'e ho presaun konsiderável ida hosi komunidade hasoru joven-feto
hodi bele aseita nafatin hodi bele isin-rua", refere hosi análize ne'e.
Kestaun jéneru sai objetu ba análize sosiál, objetu ba
debate iha debate kona-ba mudansa sosial, no mós sai tema prinsipál iha
diskusaun kona-ba dezenvolvimentu no mudansa sosial. Maske foin lalais ne'e,
iha ona barak media sira hotu diskuti kona-ba protestu no kazu relasiona ho
diskriminasaun hasoru feto, no injustisa diskriminasaun no buat hirak-ne'e
akontese iha área hotu-hotu, ne ' ebé hahú hosi nivel nasionál país nian,
relijiaun, sosiál, kulturál, ekonómika, mós ba nível uma-kain. Tanba ne'e, iha
okaziaun ida ne'e ita sei estuda kestaun jéneru no estudu kona-ba feto.
Jéneru mak diferensa jéneru bazeia ba kultura, bainhira
mane no feto iha diferensa tuir sira-nia papél sira harii kultura lokál sira ne
' ebé iha relasaun ho papél, natureza, pozisaun, no pozisaun sira iha
komunidade. Seksu ka jéneru diferensa entre mane no feto sira ne ' ebé bazeia
ba karakterístika define. Ema sé mak mane sira kriatura sira karakteriza ho iha
penis ida, iha jakala ida (bainhira mening), no produs sperm. Feto sira iha órgaun
reprodutiva hanesan kanál no uterus sira tuur ahi, prodús manu-tolun, iha
vagina ida, no iha instrumentu sira exkluzivu (Mansour Fakih, 2008:8). Halo
distinsaun entre mane no feto bazeia ba seksu ka seksu mak natureza ka
prestasaun ida husi Maromak. Karaterístika biolójika ne ' ebé inerente ba iha
kada seksu la bele troka. Instrumentu sira ne ' ebé hetan hosi mane rua ne'e no
feto sira sei nunka mudansa ka hela permanente. Iha konseitu kona-ba jéneru,
diferensa entre mane no feto bazeia ba konstrusaun sosiál no kulturál. Hahalok
sira-ne ' ebé sai identidade mane no feto iha forma liu husi prosesu sosiál no
kultura ne ' ebé mak introdús tiha ona desde moris. Kuandu sira moris ba
oan-mane ida tuirmai, inan-aman sira sei haree bazeia intanjivel iha azúl teri,
entre ho hakbesik hanesan kareta no planes, no fó Toys hanesan uza bola, robots
no tamia. Se ho oan-feto mak moris, entaun ema ida mane idade sei haree oan
ninia sala bazeia pink, halo ida-neʼe furak ho hello Kitty illas, no prepara
cute dolls ba ninia oan-feto.
Karater
Sósiu-kulturál sempre esperiénsia mudansa iha istória, jéneru mós mudansa hosi
tempu ba tempu, husi fatin ida ba ida seluk. Maski seksu nuʼudar Maromak nia
natureza la muda ho ninia esplika konsekuénsia (Elfi Muawanah, 2009:8).
Sosiedade determina no trasa hahalok individuál, ne'ebe kobre aparênsia, roupa,
hanoin no personalidade. Se nia mak ema ida neʼebé nia tenke buka máskulinu no
se nia feto ida nia tenke feto. Masculinity mane ida ne'e hatudu ona nia
karakter hanoin valiant, forte, nu'udar, unyielding, hahú no rasionál. Se
situasaun ne'e barak mak husik ka maske la pertense husi ema, no nia sei
konsidera hanesan mane ida kona-ba ódiu. Femininity feto ne'e hatudu ona ninia
karáter gentle, haraik-an, graceful, succumb, motherly, fraku, no bele
komprensaun kondisaun ema seluk. Se hahalok sira-ne ' ebé pozitivu barak husik
hela ho feto ida, no mós la hetan nia, entaun feto interesadu atu halo ida feto
la favorese (Heniy Astiyanto, 2006: 310). Tuir loloos diferensia jéneru sei la
sai hanesan problema ne ' ebé naruk hanesan hanesan ida-neʼe la tuur ahi
injustisa jéneru, maibé ita haree ida-neʼe lori katak diferensia jéneru ona
tanba ahi buat oin-oin ba rai mane sira no liu-liu hasoru feto (Mansour Fakih,
2008: 12). Dezigualdade jéneru mós akontese tanba inklinasaun jéneru ne ' ebé
bazeia ba koñesimentu komunidade sira-ne
' ebé iha tendency sai jéneru injustu. Kultura sósiu-kulturál ne ' ebé eziste
tau feto iha klase daruak, iha feto barak liu tan domina husi ema. Kultura
patriárkia hegemony tau mane nu'udar lider ba família, organizasaun, no
polítiku, tan neʼe, katak feto sira-nia partisipasaun iha prosesu foti desizaun
ne'e relativamente sei ki'ik. Falta oportunidade ba feto sira atu partisipa iha
atu halo desizaun ka mós sai ulun-naʼin ida ida organizasaun sira, halo feto
sira ne ' ebé hakarak atu sai pasivu.
A. Konseitu jéneru iha moris povu
Timor-Leste nian
Família ambiente Feto nia pozisaun iha família laran iha
jerál no iha sosiedade ne ' ebé Indonézia liuliu ne'e nafatin ba mane. Hanesan
iha kazu sira kona-ba feen sira neʼebé serbisu iha uma liʼur tenke hetan
aprovasaun husi sira-nia laʼen, maibé iha jerál maski nia feen serbisu, nia
tenke la iha rendimentu no pozisaun ida-ne ' ebé aas liu nia laʼen. Maske feto
serbisu tiha ona iha uma liʼur, sira mós iha atu tau iha konsiderasaun
atividade hotu-hotu iha uma, husi te'in ba atu kona-ba labarik sira. -Edukasaun
ba ambiente Iha área edukasaun nian, feto sira hili liu atu hetan asesu. Tanba
ne'e, taxa analfabetizmu ne ' ebé aas liu iha Indonézia mós sei domina husi
feto (Kompas, loron 29 fulan Jullu tinan 2010). -Servisu ambiente Feto sira-ne
' ebé iha asesu ba edukasaun ne ' ebé aas iha jerál bele sai empregu desente.
maski nune'e, selesaun ba servisu ne'e sei bazeia ba jéneru. Feto konsidera sai
fraku, pasivu no dependente. Servisu sira kona-ba servisu administrasaun,
enfermeiru ka asistente loja nian no servisu ho abilidade ne ' ebé oituan
hanesan funsionáriu administrativu no ema uitoan de'it okupa jestaun ka foti
desizaun pozisaun (tony Abbott no Sapsford, 1987).
B. Gender no saúde iha Timor-Leste
Problema jéneru
komplikadu liu, iha ninia esénsia ne ' ebé hateten katak feto sira ne ' ebé
Timor-Leste funsiona hanesan feen regulators uma-kain, traballadór sira iha
área hotu-hotu no sai ba sira-nia oan. Konseitu ne'e barak liu tan konfuzu feto
iha Indonézia atu hili entre ne ' ebé envolve iha atividade sira ne ' ebé sai
hosi uma no hetan feen diʼak ida no inan (Retno Suhapti, tinan-1995).
Konseitu ida ne'e mak todan tebes ba feto sira, tanba todan proporsionál
iha kbiit atu halo feto sira ne ' ebé retan atu fó enfaze. Aleinde ne'e,
problema ne'e ba desizaun atu hetan servisu saúde nian. Pur ezemplu kazu feto
isin-rua ne ' ebé mak hein hela ba nia laʼen nia desizaun atu bá atu haree
doutór ida. Ikus liu, feto sira ne ' ebé isin-rua hetan tratamentu tarde, ne '
ebé bele sai moruk ba saúde parente nian no inan sira-ne'e rasik. Parese katak
problema jéneru iha Timor-Leste mak book
kleur ne ' ebé mak uluk hala'o tiha hosi polítika governu nian iha forsa iha
tempu. Bazeia ba problema sira ne ' ebé akontese, ida ne'e tempu ba feto no
mane iha Timor-Leste ba funsaun rua ne'e hanesan uma-kain regulators liuliu no
regulators kona-ba polítika estadu oin-oin iha jerál.
Atu hetan kondisaun ida-ne'e, ho ida-neʼe bele sai harmoni estabelese ba feto no mane iha Indonézia.
Feto sira mós tenke hetan oportunidade
hanesan atu hili, no hetan pozisaun hanesan ho mane sira iha komunidade.
Atu hatene kondisaun ida-ne'e, hanesan neʼe ka lae, feto sira ne ' ebé Timor-Leste tenke hatene katak to'o oras ne'e konseitu ne
' ebé aplika ne'e orienta jéneru konseitu ida ne ' ebé halo knaar susár
distinge entre feto no mane iha Indonézia, kotun sira-nia oportunidade. Feto
sira-nia koñesimentu presiza duni atu bele hadi'a sira-nia kondisaun iha área
saúde, edukasaun, empregu, nsst. Ida ne'e bele halo hodi muda sira-nia desizaun
ba nia an rasik la fó todan hosi konseitu kona-ba jéneru.
1.2. Formulasaun Problema
1. Saida mak theories kona-ba
jéneru no feto sira nia estudu?
2. Mak iha dezigualdade jéneru
no igualdade iha ambiente ida ne?
3. neʼebé pontu ida ne'e ka lae
ka la iha dezigualdade sosiál iha ambiente ida ne?
4. Saida mak forma dezigualdade
jéneru iha ambiente ida ne?
5. Bainhira halo komunidade
besik temi kona-ba buat sira-ne ' ebé mak naturál no naturál la?
6. Saida maka karasteriku
dezigualdade jéneru no dezigualdade jéneru iha ambiente ida ne?
7. Saida maka kauza injustisa
jéneru iha ambiente ida ne?
8. saida mak fator habelar no
inhibiting ba akontesementu justisa jéneru iha ambiente ida ne?
1.3. Limitasaun Kona-ba Problema
1. theories kona-ba jéneru no
feto sira nia estudu
2. ba prezensa ka laiha
dezigualdade jéneru no igualdade iha ambiente ne ' ebé besik
3. promulgasaun prezensa ka
falta dezigualdade sosiál iha ambiente ne ' ebé besik
4. forma oioin kona-ba igualdade
jéneru (injustisa) iha ambiente ne ' ebé besik
5. bainhira komunidade besik
apela ba buat sira-ne ' ebé mak naturál no naturál la
6. karakterístika sira kona-ba
igualdade jéneru no dezigualdade jéneru iha ambiente ne ' ebé besik
7. Ona atu mosu kona-ba
injustisa jéneru iha ambiente ne ' ebé besik
8. fatór habelar no inhibiting
akontesementu justisa jéneru iha ambiente ne ' ebé besik
KAPÍTULU II
DISKUSAUN
2.1. Diferensa Iha Seksu No Jéneru
Jéneru prazu ne'e orijinalmente dezenvolve hanesan
analiza siénsia sosiál ida husi Aan Oakley (tinan 1972), no hahú, hafoin tuir
nia jéneru iha analiza ona instrumentu analytical di'ak atu komprende problema
kona-ba diskriminasaun hasoru feto sira iha jerál.
Jéneru ne'e diferente husi jéneru
(seksu). Konseitu kona-ba seksu ka seksu ne ' ebé refere ba diferensa biolójika
iha feto no mane; kona-ba diferensa entre mane no feto sira. Nune'e, bainhira
ita ko'alia kona-ba diferensa jéneru, ita sei diskuti kona-ba diferensa
biolójika ne ' ebé mak hetan entre mane no feto, hanesan diferensa iha
investimentu, sasukat aas no todan, iha estrutura órgaun reprodutiva no
sira-nia funsaun, iha sounds, no so on.
Durante tempu jéneru iha prazu ida
ne ' ebé uza atu deskreve hirak diferensa entre feto no mane. Jéneru ne'e
konseitu ida kona-ba relasaun sosial ne ' ebé halo distinsaun entre ninian
funsaun sira no papel entre mane no feto. Iha ninian funsaun sira no papel
diferensa entre mane no feto la sai ona tanba iha diferensa biolójika no
naturál, maibé duké halo tuir sira-nia pozisaun, funsaun no knaar sira iha área
oin-oin kona-ba moris no dezenvolvimentu.
Mead argumentu
katak iha istória no kultura sosiedade Osidentál sira personalidade hatene
diferensa entre feto no mane. Iha klasifikasaun ida ne'e feto sira iha jerál
asosiadu ho hahalok personalidade balun hanesan karáter materna, naun-agresivu,
dada gentle, util, emosional, dependente, pampering, tau matan ba nesesidade
ema seluk no iha feminism seksualidade. Iha parte seluk, mane sira, mak
asosiadu ho karakterístika sira kona-ba susar, agresivu, dominating no
seksualidade ne ' ebé forte.
Maibé,
iha ninia peskiza ba tinan oin-oin entre suku Arapesh neʼebé hela iha foho,
suku Mundugumor neʼebé hela iha banku mota no suku Tschambuli ne ' ebé hela iha
tasi, Mead hetan katak klasifikasaun ne'e la aplika ba ethni tolu grupu c. Tuir
Mead, personalidade kona-ba feto no mane sira iha suku Arapesh tendénsia atu
sai duni, la agresivu no hateke ba interese ema seluk nian; iha neʼebá mak
seksualidade la ne ' ebé forte no motiva ida ne ' ebé forte ba poder. Iha suku
Mundugumor, iha parte seluk, mane no feto sira hein katak bele agresivu,
kbiit-naʼin no maka'as ho seksualidade ne ' ebé forte no personalidade sira ne
' ebé lori ita ba inan.
Iha suku Timor-Leste nian, iha parte seluk, mane no feto
katak sei la agresivu, kbiit-naʼin no maka'as ho seksualidade ne ' ebé forte no
personalidade sira ne ' ebé lori ita ba natureza materna no seguru sira kuaze
funu. Konsidera katak iha grupu étniku lian Tetun-Terik, Mambae, Nune'e, tuir
Mead nian rezultadu, iha mak kondisaun hirak ne ' ebé mak viola sosiedade
Osidentál, tanba iha feto sira bele kontrola enkuantu mane mak responsável
emosaun no responsabilidade ne ' ebé menus. Husi ninia rezultadu iha kampu
kona-ba falta kona-ba relasaun entre personalidade no seksu, Mead konklui katak
personalidade kona-ba mane no feto la depende ba fatór jéneru maibé faktores
kulturál. Personalidade diferensa entre komunidade no ema sira ne ' ebé tuir
Mead maka rezultadu husi prosesu sosializasaun, liuliu modelu kuidadu sedu ne '
ebé orienta tuir kultura nian ba komunidade ne ' ebé envolvidu.
Jéneru ne'e dinámika, bele iha mós oin-oin tanba
diferensa iha alfándega, kultura, relijiaun, no sistema valór ne ' ebé nasaun
sira balun, komunidade no grupu étniku sira. Aleinde ne'e, jéneru bele muda
tanba viajen istóriku, polítika, ekonómika no mudansa sósiu-kulturál, ka tanba
progresu dezenvolvimentu. Nune'e jéneru ne'e la universál ka la jeralmente
aplika, maibé ida ne'e situasional iha sosiedade nia laran.
1. Família nu'udar Ajente ba Jéneru
Sosializasaun
Ho forma sira seluk ne ' ebé sosializasaun, jéneru sosializasaun mós hahú
hosi família. Liu husi prosesu kona-ba jéneru ne ' ebé aprende (aprendizajen
jéneru), ema ida katak papél jéneru (papél jéneru) ne ' ebé komunidade
konsidera apropriadu ba sira-nia seksu. Prosesu sosializasaun ba knaar sira
kona-ba feto no mane hahú ona tanba bebé ida neʼebé moris. Desde moris,
bebé-feto sira dala barak fó roupa kona-ba tipu oin-oin no kór furak liu fali
tipu no kór sira kona-ba roupa ne ' ebé hatais agora bebé-mane husi. Tratamentu
ne ' ebé simu dala barak mós sai oin-oin. Korner propoin, pur ezemplu iha
sosiedade Osidentál oin-oin ne ' ebé labarik kiʼik feto tenta atu hasai no
prezidente fó loron liu ho kuidadu no ajuda lalais kuandu tanis kompara ho mane
bebé sira-neʼe. Iha komunikasaun orál ho ho oan-feto bebé mak hetan tratamentu
la hanesan Pur ezemplu, bebé-mane hetan nicknames máskulinu hanesan neʼebé
bonitu no dashing, enkuantu bebé-feto sira fó nicknames feto sira hanesan neʼe
lanu ho ka neʼebé furak. Media ne ' ebé uza hosi inan-aman sira hodi hametin
identidade jéneru ida ne'e ka boneka ne ' ebé mak fó toys oin-oin ba seksu
ida-idak. Maski bainhira moris labarik ida-ne'e fó ida ka boneka iha forma doll
ida, maibé dolls ne ' ebé fó ba bebé-mane ne ' ebé tenta atu sai oin seluk husi
dolls ne ' ebé fó ba bebé-feto. Ho aumenta ho otas labarik nian, ba tipu toys
ne ' ebé mak fó mós aumenta lori ba papél jéneru. Labarik feto sira fó toys iha
forma elektriku uma-kain hanesan te'in ekipamentu, enkuantu mane hetan toys iha
forma veíkulu motorizadu sira, ekipamentu pezadu, karpintaria instrumentu ka
kilat.
2. Playgroups hanesan Ajente sira ba Sosializasaun
Jéneru Sira halo parte grupu sira ajente sosializasaun ne
' ebé hetan dominasaun hahalok labarik nian no atitude. Maske iha área
sosializasaun jéneru, grupu dezempeña papél ida ne ' ebé boot tebe-tebes.
Kuandu iha playgroup ida, mane tendénsia halimar jogu sira, ne ' ebé fó énfaze
ba kompetisaun, forsa fízika no aten-brani, tipu iha grupu sira halo, labarik
feto tenta atu halimar jogu sira, ne ' ebé fó énfaze ba kooperasaun. Hafoin nia
oan mak teenagers no hahú atu aprende téknika ne ' ebé oin-oin atu lida ho
sira-nia seksu oinseluk. Mane sira ne ' ebé foin aprende husi sira-nia belun
katak tenke sempre sai aten-brani no aproximasaun agresivu ba feto no mane bele
aplika métodu oin-oin atu sira bele "kaer" no "manán" sira.
Feto iha parte seluk sira mos husi ema seluk katak, feto barak maka sai pasivu,
bele mantein sira-nia onra no mantein sira-nia direitu atu hili neʼebé entre
mane sira neʼebé hakbesik sira merese atensaun nia. Nu'udar ajente
sosializasaun, halo parte grupu mós aplika kontrolu sosiál ba membru ne ' ebé
la halo tuir regulamentu ne'e. Labarik ida ne ' ebé hili atu halimar ho labarik
toys no hang hamutuk ho sira, porezemplu atu labeled "sissy" ka
"sissy" no hasoru risku ne ' ebé izola ona. Buat ruma ne ' ebé
hanesan ne'e hasoru labarik sira-ne ' ebé mak orientada ne ba labarik mane nia
jogu no halimar ho sira neʼebé bele labeled hanesan "tomboys".
3. Eskola
sira Hanesan Jéneru Sosializasaun
Ajénsia Eskola ne ' ebé aplika jéneru ne ' ebé aprende hosi ninia média
prinsipál, kurríkulu formál. Iha matéria artezanatu, pur ezemplu, sira eskola
ne ' ebé mak haketak estudante sira husi estudante katak ida-idak bele sai
hanorin lisaun ida-ne ' ebé diferente. Jéneru ne ' ebé aprende iha eskola bele
mós akontese liu husi livru ne ' ebé uza. Porezemplu, livru naturais ne ' ebé
tenta atu ignora kontribuisaun scientists feto ba dezenvolvimentu siénsia no
arte.
4. Meiu komunikasaun Sosiál hanesan Ajente
ba Jéneru
Sosializasaun Hanesan ho labarik no foin storybooks no mós livru sira iha
eskola, madia masa mós iha papél importante iha sosializasaun jéneru nian,
liu-hosi relatóriu, ficção ne ' ebé sira-neʼe, no liuhusi iklan ne ' ebé
servisu ne'e. Dala barak, masa komunikasaun sosiál rua ne'e iha forma print no
eletróniku komunikasaun sosiál iha iklan ne ' ebé apoia didatiku jéneru
(stereotyped jéneru publisidade). Pur ezemplu ads ne ' ebé promove produtu
oin-oin ne ' ebé uma-kain tenta atu hatudu katak feto sira iha knaar hanesan
feto doméstika no inan sira, enkuantu ads ne ' ebé promove la moe produtu ne '
ebé mak símbolu ida kona-ba estatutu no susesu iha área servisu nian iha
tendensia atu hatudu modelu mane. Maske iklan ne ' ebé ho feto sira iha vida
públika lubuk ida, iklan hirak ne'e dala ruma fó énfaze ba servisu ne ' ebé atu
hala'o hosi feto no okupa pozisaun ne ' ebé ki'ik iha organizasaun sira,
hanesan knaar hanesan receptionists, atan aviaun semo, sekretariu ka cashiers
no estatutu aas ne ' ebé la iha kargu hanesan prezidente diretór ka aviaun semo
kapitaun. Feto sira-nia movimentu sosiál ba kombate ba igualdade jéneru iha ona
impaktu ida kona-ba mundu kona-ba publisidade. Iklan meiu komunikasaun sosiál
oin-oin mak agora hahú hatudu sensibilidade evita jéneru didatiku no subliña
igualdade papél jéneru. Maski nuneʼe, movimentu ne'e seidauk konsege rezolve
prátika ne ' ebé halo publisidade nian ne ' ebé inklui estereotipu kona-ba
jéneru.
2.2. Jéneru No Estratifikasaun
Ezisténsia kona-ba
estratifikasaun jéneru ona enkoraja moris husi movimentu sosiál entre feto
sira, ne ' ebé iha objetivu atu defende no hasa'e feto sira-nia direitu.
Movimentu ida ne'e hanaran feminism, ne'ebe tuir Giddens ona hahú iha Fransa
iha sékulu 18 no depois habelar ba nasaun sira seluk iha Europa, Amérika,
Áfrika no Ásia. Iha área polítika movimentu ida ne'e foka liu kona-ba luta ba
sufrájiu ne ' ebé hanesan ho mane sira no nia rezultadu mak fó sufrájiu ne '
ebé hanesan iha nasaun barak;
1. Jéneru
no Edukasaun
Iha sosiedade hirak ne ' ebé oin-oin no iha sírkulu sira nian balu iha
sosiedade nia laran ita bele hetan valór no regra sira ne ' ebé relijiaun ka
kostume ne ' ebé la apoia no mós bandu partisipasaun feto iha edukasaun formál.
Iha neʼebá mak ida ho valór ne ' ebé hateten katak "feto la presiza atu bá
eskola tanba sira ikusmai sei ba aprezentasaun ne'e mós", balu hatete
katak feto sira tenke foti edukasaun ne ' ebé sira-nia inan-aman ne ' ebé
konsidera "tuir natureza ba feto sira", no iha hanoin ida katak
labarik ida tenke marr ied iha idade hodi sai hanesan "empregada
idade". Bazeia ba valór hirak ne'e no regulamentu sira sosiedade sira-ne '
ebé fó dalan ba feto sira atu bá eskola maibé de'it ba nivel balu ka iha tipu
balu ka liña kona-ba edukasaun. La'o tuir alargamentu kona-ba edukasaun katak
iha baku komunidade mundu tanba hahú husi tempu uluk, taxa partisipasaun feto
iha nivel hotu-hotu no lakuna ba oportunidade edukasaun nian entre mane sira
sei iha nafatin mos mundu kona-ba edukasaun, no edukasaun ba ema hotu-hotu ema
ne'e sei esperansa ida ne ' ebé mak sei hasoru difikuldade boot realidade iha
toʼos.
2. Ba
Jéneru no Servisu
Kuandu ema diskuti kona-ba servisu ne ' ebé halo hosi feto sira, dala ruma
saida mak hanoin katak lázaro hanesan de'it servisu ida ne ' ebé mak hetan iha
fatin públiku: hanesan factories no kona-ba eskritóriu, serbisu iha ekonomia
formál. Dala barak ema haluha katak maske iha feto sira ne ' ebé uma dala barak
hala'o atividade oin-oin ne ' ebé kria servisus ho fundus hanesan hala'o
retallu komérsiu, produz ka prosesamentu no tan neʼe, ba produtu agrikultura.
Problema sira ne ' ebé hasoru feto iha sosiedade hirak ne ' ebé oin-oin ida mak
diskriminasaun seksuál iha área servisu nian. Iha kazu estrimu sira regra sira
ne ' ebé bandu feto sira husi servisu iha vida públika. Iha mos ema sira ne '
ebé aplika hatama oin-oin kona-ba diskriminasaun iha kampu servisu hanesan
kona-ba rekrutamentu, treinu, aprendizajen, ka terminasaun empregu nian. Forma
hosi diskriminasaun ne ' ebé dala barak esperiénsia hosi feto sira hetan
diskriminasaun hasoru ema isin-rua (isin-rua diskriminasaun), bele hetan
diskriminasaun hasoru ema sira ne ' ebé isin-rua iha forma kona-ba nesesidade
atu fó empregu ba sira, terminasaun empregu, obrigatóriu lisensa no sansaun
seluk.
3. Jéneru
no Rendimentu
Iha sosiedade barak traballadór ida, la haree ba seksu, simu saláriu
hanesan ba servisu hanesan (saláriu hanesan ba servisu ne ' ebé hanesan).
Maibé, iha sosiedade hirak seluk, traballadór sira ne ' ebé mane tenki liu fali
feto sira, maske servisu ne'e hanesan. Fenomena ne'e hanaran diskriminasaun
saláriu ne ' ebé bazeia ba seksu. Macionis nota katak tuir dadus ITA
Departamentu kona-ba Traballu. 80% hosi servisu ne ' ebé nia bolu pink collar servisu
hanesan ne'e iha servisu sekretáriu, typist no stenograph ne ' ebé hala'o hosi
feto. Problema sira ne ' ebé hasoru traballadór feto sira-neʼe mak katak
pagamentu ne ' ebé sira simu sira konsidera mós ki'ik, ne ' ebé rezultadu sira
ensnared hosi Moore no Sinclair (1995) bolu trap pobreza.
2.3. Jéneru No Podér
1. Jéneru no Polítika
Ba feto nia direitu atu hili, no
sai eleitu. Se ita haree partisipasaun feto nian iha ita nia nasaun iha
eleisaun jerál atu hili membru Parlamentu
ba dekadu balun liubá, no iha eleisaun hodi hili xefe suku, ita sei la
hanoin toʼok katak iha tempu uluk ita-nia feto iha direitu atu vota. Obrigadu ba sira-nia luta dezde
klaran sékulu 19, neʼe mak husi 1893 ne ' ebé feto sira iha país oin-oin ne ' ebé
Osidentál hahú atu hetan direitu ba votu. Porezemplu, dadus ne ' ebé aprezenta
husi Giddens hatudu katak entre 1893 no 1928 sufrájiu nian mak manán hosi feto
sira iha nasaun 18 iha Europa, Amérika parte Norte no iha Austrália no Nova
Zelandia. Hahú iha sufrájiu 1929 hahú atu manán iha país iha Ázia, Áfrika no
rain Amérika Latin lubuk ida. Husi dadus sira ne'e mós haree mós katak iha
nasaun sira ne ' ebé Europeu hanesan França, Yugoslavia no Grésia feto de'it
rekoñese sufrájiu hafoin II Guerra Mundial nia rohan.
2. Jéneru no Família
Iha uma kain barak ne'ebe ita hetan
exploitasaun entre la'en no feen poder. Ida-ne'e la hakfodak, tanba iha
sosiedade barak sei barak neʼebé iha nia haree ona fatin ba feto neʼe iha nia
laʼen, no iha kotuk nia laʼen.
Peritu sira uza ona indikadores
oin-oin atu sukat divizaun ba traballu no poder laʼen no feen iha uma-kain.
Dalan ida mak espesífika servisu doméstiku saida mak halo no husi neʼebé.
2.4. Diferensia Jéneru no Moris Fali Injustisa.
Tuir loloos, diferensia
jéneru sei la sai problema ida hanesan ne'e la halo injustisa jéneru.
Dezigualdade jéneru ne'e sistema no estrutura sira ne ' ebé iha feto barak mak
sai vítima husi sistema ne'e. Atu hatene problema hirak ne ' ebé mosu tanba
diferensa, esforsu hirak tuir mai ne'e bele haree;
1. Jéneru no Marjinalizasaun feto Forma injustisa
jéneru ne ' ebé iha forma prosesu marjinalizasaun feto mak prosesu impoverishment
seksu partikulár ida iha kazu ida ne'e, ne ' ebé feto mak tanba diferensia
jéneru. Iha neʼebá mak tipu oin-oin ne ' ebé oin-oin no forma, fatin no tempu
no mekanizmu kona-ba prosesu marjinalizasaun feto tanba diferensia jéneru.
Revolusaun green, pur ezemplu, hasai tiha feto sira-nia servisu no lakon
sira-nia servisu, atu nune'e prosesu impoverishment kona-ba feto ne ' ebé
akontese. Feto barak kiak iha suku sira merkadus, tan neʼe, sira sei mós husi
no merkadus tanba sira la hetan serbisu iha toʼos. Ida-ne'e signifika katak
programa revolusaun green ne'e planeadu ona, la konsidera aspetu jéneru.
Marjinalizasaun feto de'it la mosu iha servisu-fatin, maibé mós akontese iha
nivel hotu-hotu hanesan iha família, komunidade ka kultura, no mós ba nivel
estadu.
2. Jéneru no Subordination Jéneru konsidera la ' ós
de'it rezultadu iha marjinalizasaun, maibé mós rezultadu subordination feto.
Iha neʼebá mak ida hipoteza iha sosiedade katak feto sira emosional, irrational
atu hanoin, feto sira bele la sai hanesan lider, tan neʼe, hanesan rezultadu
ida ne'e tau feto iha pozisaun sira ne ' ebé mak la importante no estratéjiku
ne ' ebé la. Forma hosi subordination tanba diferensia jéneru varia, depende ba
fatin no tempu. Iha sosiedade Javanese, pur ezemplu, iha uza hodi halo hipoteza
ida ne ' ebé feto sira la presiza atu ba eskola aas, maibé ikusmai sira bele bá
ba aprezentasaun nian. Maske iha família ho finansa sira ne ' ebé limitadu,
edukasaun sei fó prioridade ba labarik mane. Ezemplu seluk, se ema ida sei foti
kréditu iha instituisaun bankária, tuirmai, nia bele halo desizaun rasik, tanba
se nia feen tenke iha autorizasaun husi nia laʼen. Prátika subordination duni
hahú hosi koñesimentu jéneru injustu ida.
3. Jéner u no estereotipu
kona-ba Didatiku mak labeling parte balun ne ' ebé sempre rezultadu iha harming
ema seluk no halo fali injustisa. Didatiku ne ' ebé introduz iha diskusaun ne'e
ida mak stereotype sira-ne ' ebé mai hosi perspetiva jéneru. Tanba ne'e forma
barak kona-ba jéneru injustisa, ne'ebe barak liu mak feto sira, liga didatiku
ne ' ebé inerente ba sira. Porezemplu ema hipoteza ida ne ' ebé feto sira-ne '
ebé preen ka uza miniskirts sei dada atensaun ba seksu oinseluk, tan neʼe,
katak violasaun seksuál no abuzu seksuál bele akontese, tan neʼe, feto neʼe tau
todan. Ezemplu seluk iha hipoteza ne ' ebé feto sira-nia knaar mak atu serbí
sira-nia laʼen iha uma, tanba ne'e edukasaun ne'e konsidera hanesan la
importante mós ba feto sira. Didatiku hanesan neʼe mós akontese iha feto
sira-nia servisu, hanesan hanoin katak feto sira la breadwinners prinsipál
família sira, tan neʼe, feto sira-ne ' ebé servisu sira dala barak haree
nu'udar "parte tempu" ka "ajuda laʼen nia". Tipu barak
liután kona-ba feto sira-nia servisu ne'e konsidera imorál, hanesan ezemplu
servisu hanesan "funsionáriu" iha hemu tua-fatin,
"masseurs", ka servisu seluk ne ' ebé iha relasaun ho ne'e otelaria
no turizmu, indústria, no mós servisu sira ne ' ebé mak hala'o hela iha kalan.
4. jéneru no Violénsia Violénsia (violensia) mak ida
ataka rua kona-ba integrasaun fízika no psikolójika ba ema ida. Violénsia
hasoru ema akontese tanba oin-oin kona-ba fonte sira, ida ne'ebe mak violénsia
ne ' ebé mai husi jéneru persebidu ida. Tipu violénsia ida-ne'e hanaran
relasiona ho jéneru violénsia, ne ' ebé liafuan mosu tanba dezigualdade podér
ka kbiit iha sosiedade. Sira barak tipu krime sira ne ' ebé bele kategoriza
hanesan violénsia jéneru, inklui:
1. violasaun seksuál ba feto
sira, inklui violasaun seksuál iha kazamentu. Violasaun seksuál akontese se ema
ruma hateten kona-ba hetan servisu seksuál laiha vontade kona-ba ema ne ' ebé
envolvidu. Maske discrepancy ida ne'e dala barak la hatudu tanba fatór oin-oin,
hanesan taʼuk, moe, ekonómiku, sosiál tanba haʼu obriga, no mós dala barak
tanba balu ameasa
2. logging no fíziku ataka ne '
ebé akontese iha uma-kain. Inklui violénsia doméstika mak violénsia no ai-oan
sira.
3. prostituisaun ka kona-ba
prostituisaun. Prostituisaun hanesan forma ida kona-ba violénsia hasoru feto sira-ne
' ebé mak hala'o hela tanba mekanizmu ida ne ' ebé ekonómiku negativu ba feto.
Sosiedade no estadu ne ' ebé dala barak haree traballador ba seksu sempre uza
padraun rua, ne ' ebé signifika kona-ba parte ida,
4. Governu bans no setór kaptura traballador ba seksu,
maibé husi parte estadu mós impostu impostu sira husi traballador ba seksu.
Aleinde seksu traballadór sira konsidera ki'ik hosi komunidade, maibé iha
realidade hatudu katak atividade ne ' ebé hala'o tiha husi traballador ba seksu
sira sempre fizika ho ema.
5. violénsia hasoru feto iha
forma infantíl. Tipu violénsia inklui naun-fízika violénsia, ne ' ebé mak abuzu
kona-ba feto sira ne ' ebé iha feto ida nia isin objetu ida ba ema ida nia
benefísiu. Ida-ne'e bele husu infantíl.
6. violénsia ho forma kona-ba esterilizasaun-ba
planeamentu familiár. Planeamentu familiár konsidera hanesan fonte ida kona-ba
violénsia hasoru feto. Tanba hodi kumpri meta atu kontrola kresimentu
populasaun nian, feto sira dala barak nosivu ba susesu programa nian, maski
nuneʼe, ita hatene katak problema ne'e la ' ós de'it ho feto sira maibé mós ho
mane sira. Maibé, dala barak feto sira tenke halo esterilizasaun, maske ida
ne'e dala barak endangers feto rua fíziku no psychologically.
7. Vizivel violénsia. Iha neʼebá mak forma oin-oin ne '
ebé bele kategoriza hanesan violénsia vizivel, porezemplu tuur iha pozisaun ka
hato'o ba feto sira iha dalan oin-oin ka oportunidade la sai prontu. Tipu
violénsia ne ' ebé vizivel bele akontese iha fatin públiku hanesan kona-ba
buses servisu, no tan neʼe, ba.
8. Violénsia hasoru feto mak komun liu no dala barak
akontese iha komunidade ne ' ebé iha forma abuzu seksuál. Tipu violénsia
akontese barak. Ida-ne'e abuzu ne ' ebé akontese iha forma jokes foʼer nia oin
ba feto, hakanek ka embarrasses ema ida ho diskursu foʼer, interrogates ema ida
kona-ba sira-nia atividade seksuál ka moris, husu ba prémiu seksuál iha
kontestu promete atu halo servisu ka promosaun iha servisu, ka tau liman ba /
nudges parte ba isin-lolon la serela ka la seizing ne ' ebé envolvidu.
2.5. Perspetiva
Sira opiniaun ne ' ebé
diferente hodi responde ba jéneru injustisa ne ' ebé mosu iha sosiedade nia
laran, tanba diferensa iha opiniaun, perspetiva ka paradigm ne ' ebé mak sira
adota. Iha estudu ida kona-ba jéneru, sira toeri boot rua iha siénsia sosiál
sira-ne ' ebé hahoris movimentu feminism, liuliu movimentu functionalism no
movimentu konflitu.
1. Functionalisme no Paradigma Feminism Movimentu
functionalism mak dezenvolve ona husi Robert Merton no Talcott Parsons. Ema
ida-ne'e eskola argumenta katak sosiedade maka sistema ida ne ' ebé kompostu
hosi parte sira no sira ke interligadu tebes, no parte ida-idak nafatin esforsu
atu alkansa balansu no armonia, atu nune'e bele esplika kona-ba feto sira-nia
pozisaun. Tuir teoria estruturál funsionál konseitu jéneru ne'e forma tuir
divizaun knaar no funsaun ida-idak mane no feto atu bele kria armonia entre
mane no feto. Bele hetan influénsia functionalism feminism toleransia atu
hanoin. Molok atu esplika kona-ba toleransia feminism, saida mak loloos hanaran
feminism? Iha jerál, ema sira prejudiced katak feminism ne'e hanesan nune'e
movimentu kontra mane, ida ho esforsu hasoru eziste sosiál instituisaun sira
hanesan instituisaun sira ne ' ebé uma-kain, kazamentu no esforsu sira atu
kontra feto sira atu nega sira-nia natureza.
Tanba prejuízu ne'e, feminism ne'e la akontese iha feto sira, maske la simu
husi sosiedade. Iha parte seluk, tuir feminism, feminism nune'e mós movimentu
hanoin no movimentu seluk, ne'e la hanoin no movimentu sira ne ' ebé hamriik
mesak deʼit, maibé inklui mós oin-oin atu mosu fali, paradigm no theories ne '
ebé uza. Maske movimentu feminism ne ' ebé mai husi análiza oin-oin no atu mosu
fali, iha objetivu komun ida, depende liu-liu ba feto sira-nia destinu.
Hipoteza báziku ba toleransia feminism mak katak liberdade no igualdade mai
husi rationality no separasaun entre mundu públiku no privadu. Iha kombate ba
problema hirak sosiedade nian, tuir enkuadramentu feminism toleransia buka atu
"oportunidade hanesan no direitu sira ne ' ebé hanesan" ba ema
hotu-hotu, inklui feto sira. Igualdade ba oportunidade no direitu entre mane no
feto sira importante, tan neʼe, la presiza atu distinge oportunidade. Tanba
ne'e, bainhira husu tansá mak halo feto sira iha situasaun ida ne ' ebé ligasaun
ba kotuk ka ligasaun ba kotuk? Tuir feminism toleransia kauza husi sala
"sira-nia". Ida-ne'e signifika katak karik sistema fó oportunidade
hanesan ba mane no feto, maibé ida-neʼe lori katak feto sira-neʼe, sira labele
kompete, presiza feto sira-nia an ba faktu. Movimentu ida ne'e, propoin atu
rezolve problema feto sira-nia dalan atu halo mak atu prepara ba feto atu bele
kompete iha mundu neʼe nakonu ho kompetisaun ne ' ebé livre.
2. Kona-ba Konflitu no Paradigma
Feminism Teoria konflitu moris hanesan reasaun ba teoria funsionál
estruturál. Teoria ida ne'e fiar katak grupu hotu-hotu iha interese no
kompeténsia sira ne ' ebé sai nu'udar sentrál ba relasaun sosiál hotu-hotu, ne
' ebé inklui relasaun entre mane no feto. Ba ema kona-ba movimentu konflitu, ideia
no valór sira sempre uza hanesan instrumentu ida hodi kontrola poder, atu temi
kona-ba relasaun entre mane no feto. Bazeia ba hipoteza katak, mudansa sei
akontese liu husi konflitu, ne ' ebé sei rezulta iha mudansa pozisaun no
relasaun. Movimentu feminism ne ' ebé mak categorized iha konflitu teoria, mak:
Ba grupu dahuluk nian, movimentu feminism radikál. Movimentu ida ne'e bele mosu
hanesan kultura sexism ka diskriminasaun sosiál ne ' ebé bazeia ba jéneru iha
infantíl Osidentál. Ema feminism radikál sira la haree diferensa ruma entre
pesoál no polítika objetivu, elementu biolójika ka seksuál, iha hala'o análize
ida kona-ba kauza hosi opresaun feto nian ba sira-nia patriarch. Nune'e
"mane" rua ne'e define no politikamente halo parte iha problema ne'e.
Tuir ema nian feminism radikál, partiárikia mak fonte ideolojia opresaun
sira ne ' ebé iha ne'ebe ema iha kbiit superiór.
Maski nune'e, movimentu Marxist feminism, konsidera katak análize ne ' ebé
hala'o hosi feminists radikál hanaran ahistorical, tanba ida ne'e konsidera
partiárikia hanesan universál no hanesan abut opresaun hotu-hotu. Grupu daruak
kona-ba konflitu theorists mak Marxist feminism. Grupu ne'e rejeita fiar
kona-ba feminism radikál. Sira opresaun kona-ba feto sira halo parte opresaun
klase ne ' ebé iha relasaun produsaun. Marcos Karl rasik la esplika buat barak
iha teoria nia kona-ba feto nia pozisaun iha mudansa sosiál. Tuir Marcos,
relasaun entre la'en no feen, mak hanesan ho relasaun entre proletariat nian no
bourgeoisie nian, no nivel kona-ba progresu hosi sosiedade bele sukat hosi feto
sira-nia estatutu. Iha era forma efikáz, kapitalizmu, opresaun kona-ba feto
sira husi dalan oin-oin no razaun tanba nia mak fo profit. Primeiru,
esplorasaun ba fila ba uma, ne'e prosesu ida ne ' ebé hala'o atu halo ema
sira-ne ' ebé mak uza iha serbisu factories productively liu. Segundu, feto
konsidera fo benefisiu ba sistema capitalist kona-ba traballu cheap
reproduction. Terseiru, inkluzaun feto sira hanesan laborers ne'e mós haree ba
hanesan fo benefisiu ba sistema capitalist tanba iha jerál vensimentu
traballadór feto sira dala barak ne ' ebé ki'ik kompara ho mane sira. Movimentu
ida ne'e la konsidera partiárikia hanesan problema ida, maibé forma efikáz,
kapitalizmu sistema ne‟e kauza. Mota-oan datoluk kona-ba konflitu mak socialist
feminism. Socialist feminism hahú koñese iha 1970s nian. Mitchel iha ninia
livru Imóvel Feto mak tau fundasaun socialist feminism. Tuir nia, opresaun
polítika mak hanesan kontinuidade ida hosi klase opresaun no opresaun patriárkia.
Ema sira husi eskola ida-ne'e simu no uza prinsípiu báziku Marxism no habelar
ho área sira ne ' ebé iha ona ignora teoria Marxist. Tuir barak, liu-liu ba
feto nia movimentu, dixípulu ida neʼebé mak konsidera esperansa barak liu tan,
tanba análize ne ' ebé oferese mak aplikável liu. Ba socialist feminism,
opresaun feto mosu iha klase ruma, maske revolusaun socialist la nesesariamente
hanesan ho feto sira-nia pozisaun. Hipoteza ne ' ebé uza hosi socialist
feminists mak moris iha sosiedade ida-ne ' ebé capitalist la kauza ne ' ebé
de'it kona-ba fenómenu feto sira-nian. Socialist feminists rejeita Marxist
vizaun ne ' ebé tau ba esplorasaun ekonómika hanesan baze ba jéneru opresaun.
Iha parte seluk, feminism laiha konsensia klase mós hamosu problema. Tanba ne'e
analiza patriarkál presiza mated ho análize klase.
Hatutan tan ne'e, teoria capitalist patriárkia, ne ' ebé mak uluk hatudu
husi Zillah Eisenstein, hahú ninia teoria ho thesis feto nian hanesan klase
aplika ida, hodi deskreve Marx saida mak bolu alienasaun, atu haree fate feto.
Iha ninia análize Eisenstein haree katak partiárikia iha mosu tanba iha forma
efikáz, kapitalizmu no kontinua iha era pós forma efikáz, kapitalizmu.
2.6. Theories
kona-ba Jéneru no Feto sira nia Estudu
2.6.1. Komprensaun Jéneru
Komprensaun jéneru tuir espesialista sira, inklui: 1. jéneru ne'e papel
sosiál iha papél kona-ba mane sira no papel feto sira hakarak (Suprijadi no
Siskel, 2004). 2. jéneru ne ' ebé mak iha estatutu no knaar diferensa entre
feto no mane sira forma hosi komunidade tuir valór kulturál válidu balun
durante tempu (OMS, 2001). 3. jéneru ne ' ebé mak diferensa iha papél no
responsabilidade sosiál feto no mane ne ' ebé forma hosi kultura (Azwar, 2001).
4. jéneru ne'e jéneru sosiál ka komunidade connotation ba determina papel
sosiál ne ' ebé bazeia ba jéneru (Suryadi no Idris, 2004.) Tan neʼe, nia bele
hetan konkluzaun katak jéneru ne'e: termu ida ne ' ebé uza atu esplika kona-ba
diferensa sosiál entre mane no feto. Grupu forma sensibilizásaun kona-ba atributu
no hahalok sira-ne ' ebé eziste iha mane no feto.
2.6.2. Jéneru
Diferensa No Tipu Seksu
Jéneru prazu ne'e orijinalmente dezenvolve hanesan análize ida kona-ba
siénsia sosiál hosi Ann Oakley (tinan 1972, Fakih, iha tinan 1997), no hahú,
hafoin tuir nia jéneru, konsidera instrumentu analytical di'ak atu komprende
problema kona-ba diskriminasaun hasoru feto sira iha jerál. Jéneru ne'e
diferente husi jéneru (seksu). Seksu ne'e divizaun ba seksu ne ' ebé mak define
no no ligasaun ba seksu espesífiku ida. Nune'e, konseitu kona-ba seksu uza hodi
halo diferensa ba mane no feto sira ne ' ebé bazeia ba elementu sira ne ' ebé
biolójika no anatomy mate-isin. Konsidera katak jéneru ne'e termu ida ne ' ebé
uza atu deskreve sensibilizásaun forma hirak diferensa entre feto no mane.
Jéneru ne'e konseitu ida-ne ' ebé halo distinsaun entre ninian funsaun no knaar
entre mane no feto. Iha ninian funsaun sira no papel diferensa entre feto no
mane sai ona tanba iha diferensa biolójika no naturál, maibé sira bá, distintu
liu husi sira-nia pozisaun sira nian, funsaun no knaar bainhira hatama oin-oin
kona-ba moris no dezenvolvimentu. Kona-ba seksu no jéneru diferensa mak hanesan
tuir mai ne'e:
Jéneru no Diferensa iha Seksu
2.7. Jéneru
Seksu Diʼak Seksu
1) Bele troka 6) la Bele troka
2) Interchangeable 7)
Naun-interchangeable
3) Depende 8) tempu Valid
ba tempu ne ' ebé hotu-hotu
4) Depends kona-ba ida-idak 9) kultura Aplika fatin hotu-hotu
5) La naturál (halo iha
komunidade). 10) Natureza (Maromak nia kriasaun):
Feto menstruating, isin-rua,
hahoris, másin Nune'e jéneru hanesan
konseitu ida nu'udar rezultadu hosi hanoin ne ' ebé ema ka enjeñaria, forma
hosi sosiedade jéneru maka dinámika bele la hanesan tanba diferensa iha
alfándega, kultura, relijiaun, sistema valór balu nian, komunidade, no grupu
étniku. Aleinde ne'e, jéneru bele muda tanba viajen istóriku, polítika,
ekonómika no mudansa sósiu-kulturál. Nune'e, jéneru ne'e la universál, maibé
natureza situasionál maibé ba sosiedade. Tanba ne'e labele iha konfuzaun no
twist kona-ba signifikadu kona-ba saida mak bolu jéneru no jéneru.
2.8. Konsekuénsia No Moris Kona-Ba Inkéritu
Jéneru
a. Jéneru no Marjinalizasaun
feto Forma injustisa jéneru ne ' ebé iha forma prosesu marjinalizasaun feto mak
prosesu impoverishment ida partikular jéneru (iha feto ida-ne'e kazu) tanba
diferensia jéneru.
b. Jéneru no Subordination Jéneru haree la ' ós
de'it rezultadu iha marjinalizasaun, maibé mós rezultadu iha subordination
feto. Iha neʼebá mak ida hipoteza iha sosiedade katak feto sira emosional,
irrational atu hanoin, feto sira la bele sai hanesan lider (hanesan
foti-desizaun na'in), tan neʼe, hanesan rezultadu ida ne ' ebé feto mak tau iha
pozisaun sira ne ' ebé mak la importante no la estratéjiku (segundu ema).
c. Jéneru no estereotipu
kona-ba Didatiku mak labeling parte balun ne ' ebé sempre rezultadu iha harming
parte sira seluk no halo fali injustisa. Didatiku ne ' ebé introduz iha
diskusaun ne'e ida mak stereotype ne ' ebé mai husi perspetiva jéneru. Tanba
ne'e forma barak kona-ba jéneru injustisa, ne'ebe barak liu mak feto sira, liga
didatiku inerente.
d. Jéneru no Violénsia Violénsia (violensia) mak atake ida (asaltu)
hakarak mentál nian integridade fízika no psikolójika ba ema ida. Violénsia
hasoru ema bele akontese tanba oin-oin kona-ba fonte sira, ida ne'ebe mak
violénsia ne ' ebé mai husi jéneru persebidu ida. Violénsia ida-ne'e hanaran
"relasiona ho jéneru violénsia" liafuan mosu dalabarak tanba
dezigualdade podér ka kbiit iha sosiedade.
e. Jéneru no Serbisu Iha
hipoteza ida iha sosiedade sira-ne ' ebé feto mak nurturing, badinas, no la
adekuadu atu sai família nia ulun, tan neʼe, hanesan rezultadu servisu
hotu-hotu ne ' ebé doméstika sai responsabilidade kona-ba feto. Tan neʼe, feto
sira-nia workloads sai todan no aloka ba tempu naruk atu mantein uma-laran-moos
no neatness; hahú hosi mopping dezeñu, te'in, no tau matan ba labarik sira no
tan neʼe, ba.
2.9. Iha Teoria Ida-Ne ' Ebé Mak Fó Moris
Ba Feminisme
Teoria functionalism Teoria / Fakar functionalism estruturál ka
dala barak hanaran movimentu functionalism, mak mainstream mainstream
(mainstream) iha siénsia sosiál ne ' ebé dezenvolve hosi Robert Merton no
Talcott Parsons nian. Teoria ida ne'e la diretamente rezolve problema ne'e ba
feto. Maibé, ema husi eskola ida-ne'e, tuir sosiedade iha sistema ida ne ' ebé
kompostu husi parte sira, no sira hamutuk (relijiaun, edukasaun, estrutura
polítika ba família) no parte ida-idak nafatin esforsu atu alkansa balansu
(equilibrium) no armonia, atu nune'e bele esplika kona-ba ema feto sira-nia
pozisaun. Teoria ida ne'e dezenvolve analiza estrutura sosiál sosiedade sira-ne
' ebé kompostu husi elementu hamutuk oin-oin maski sira iha funsaun sira ne '
ebé diferente.
Funsaun sira ne ' ebé la hanesan
duni presiza atu komplementa malu atu nune'e bele kria sistema ida-ne ' ebé
ekilibrada. Konseitu kona-ba jéneru, tuir teoria estruturál ne ' ebé funsionál
mak forma tuir divizaun knaar no funsaun ida-idak (mane no feto) tuir dalan
ida-ne ' ebé dichotomous atu nune'e bele kria armonia tuir ema teoria ida ne'e,
sosiedade mudansa evolutionarily, tan neʼe, katak konflitu iha sosiedade nia
laran ne'e haree ba hanesan dysfunction ida kona-ba integrasaun sosiál no
ekilíbriu. Teoria ida ne'e konsidera armonia no integrasaun hanesan funsionál,
ho valór aas, no tenke hetan respeitu, enkuantu tenke evita konflitu. Tan neʼe,
teoria ida ne'e eskritura esforsu ne ' ebé kuandu imi liki tiha quo estatutu,
inklui ema sira-ne ' ebé relasiona ho relasaun entre mane no feto iha sosiedade
sira-ne ' ebé sai tiha ona.
Hanesan rezultadu feminism ne'e la akontese iha feto sira, maske la simu
husi sosiedade;
1. Tuir feminists Feminisme la
independente sira ne ' ebé hanoin no movimentu ida, maibé inklui mós oin-oin
atu mosu fali, paradigm no theories ne ' ebé uza. Maske movimentu feminism mai
husi analiza oin-oin ida no ideolojia, objetivu komun ida, depende liu-liu ba
feto sira-nia fate ona. Tanba ne'e movimentu departs husi hipoteza no
koñesimentu ne ' ebé katak feto sira mak hanehan, fó-sai dehan no buka atu
evita opresaun no esplorasaun.
2. Eskola feminist Toleransia
Movimentu ida ne'e hetan influénsia hosi teoria functionalism estruturál.
Ida-neʼe mosu hanesan ida mai husi teoria toleransia polítika sira-ne ' ebé
jeralmente upholds valór ba autonomia, igualdade no valór morál no liberdade sira
ne ' ebé indivíduu sira, maibé iha tempu hanesan, konsidera hanesan atu halo
diskriminasaun hasoru feto.
Define feto sira-nia problema, eskola ida-ne'e la haree ona estrutura no
sistema hanesan problema prinsipál. Hipoteza báziku ba toleransia feminism mak
katak liberdade no igualdade mak book an iha rationality no separasaun entre
worlds públiku no privadu. Iha kombate ba problema hirak sosiedade nian, tuir
enkuadramentu feminist toleransia, buka atu "oportunidade hanesan no
direitu sira ne ' ebé hanesan" ba ema hotu-hotu, inklui feto sira.
Feminism Toleransia nunka husu diskriminasaun tanba ideolojia patriarkál.
3. Konflitu paradigma /
theories Moris hanesan reasaun ba
teoria estruturál ne ' ebé funsionál. Teoria ida ne'e fiar katak grupu
hotu-hotu iha interese no poder sira ne ' ebé sentrál ba relasaun sosiál
hotu-hotu, ne ' ebé inklui relasaun entre mane no feto ida. Ba ema kona-ba
movimentu konflitu, ideia no valór sira sempre uza hanesan instrumentu ida hodi
kontrola no halo sira-nia kbiit, atu temi kona-ba relasaun entre mane no feto.
4. feminists ne ' ebé mak
categorized iha teoria konflitu ida ne'e mak
KAPÍTULU III
ENSERRAMENTU
3.1. Konkluzaun
Jéneru ne'e diferente
husi jéneru (seksu). Konseitu kona-ba seksu ka seksu ne ' ebé refere ba
diferensa biolójika iha feto no mane; kona-ba diferensa entre mane no feto sira.
Durante tempu jéneru iha prazu ida ne ' ebé uza atu deskreve hirak diferensa
entre feto no mane. Jéneru ne'e konseitu ida kona-ba relasaun sosial ne ' ebé
halo distinsaun entre ninian funsaun sira no papel entre mane no feto.
Mead argumentu katak iha
istória no kultura sosiedade Osidentál sira personalidade hatene diferensa
entre feto no mane. Iha klasifikasaun ida ne'e feto sira iha jerál asosiadu ho
hahalok personalidade balun hanesan karáter materna, naun-agresivu, dada gentle,
util, emosional, dependente, pampering, tau matan ba nesesidade ema seluk no
iha feminism seksualidade. Iha parte seluk, mane sira, mak asosiadu ho
karakterístika sira kona-ba susar, agresivu, dominating no seksualidade ne '
ebé forte. Jéneru ne'e dinámika, bele iha mós oin-oin tanba diferensa iha
alfándega, kultura, relijiaun, no sistema valór ne ' ebé nasaun sira balun,
komunidade no grupu étniku sira.
Aleinde ne'e, jéneru bele muda tanba viajen istóriku, polítika, ekonómika
no mudansa sósiu-kulturál, ka tanba progresu dezenvolvimentu. Nune'e jéneru
ne'e la universál ka la jeralmente aplika, maibé ida ne'e situasional iha
sosiedade nia laran.
3.2. Sujestaun
1. Atu kompleta ne ' ebé hakerek
iha provizaun legal ba violasaun grave direitus umanus, presiza aprimorar ba
Lei n º 26 2000, ne ' ebé kobre material kona-ba lei formal.
2. Kria ohin serteza ba
dezigualdade jéneru iha Timor-Leste
3. Artigu ida-ne ' e, autór ne '
e bele adicionar insights no koñesimentu
4. artigu Ida Ne ' E, karik
ita-boot, ne ' e sugerir ba ezistensia hein ita forneça sujestaun no sujestaun
hirak ne ' ebé
REFERENCIA
J.Dwi Narwoko no Bagong Suyanto. 2004. sociology: edisaun 3 testu
introductory no aplika. Jakarta: Kencana Sunarto, Kamanto. 2004. introdusaun ba
sociology (edisaun revizaun). Jakarta: Institutu ba Publishing, Fakuldade
ekonomia, Universidade Indonézia nian.
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